Behúň pneumatiky sa počas používania neustále opotrebováva. V mnohých prípadoch možno opotrebovanú pneumatiku s malou hĺbkou dezénu protektorovať a opätovne použiť. Protektorovanie je proces nasadenia nového dezénu na opotrebované pneumatiky. V tomto článku vysvetlíme výhody a nevýhody tohto procesu!

Čo je protektorovaná pneumatika?

Protektorované pneumatiky sú pneumatiky, ktoré prešli procesom protektorovania. Protektorovanie je proces výmeny opotrebovaného povrchu gumy s cieľom zvýšiť životnosť výrobku. Proces protektorovania možno rozdeliť do nasledujúcich krokov:

  • Kontrola stavu.: Prvým krokom pri protektorovaní je kontrola pneumatiky, ktorá sa má protektorovať. Protektorované sú len pneumatiky s dostatočným dezénom a bez poškodenia štruktúry.
  • Demontáž behúňa: po kontrole sa demontuje časť opotrebovaného behúňa. Gumový odpad sa často používa na iné účely.
  • Vytvorenie nového behúňa: na tento účel sa používa metóda vulkanizácie.
  • Kontrola: Nakoniec sa skontroluje stav behúňa. Ak stav spĺňa prísne špecifikácie, výrobok sa môže používať.

V roku 2010 BIPAVER (Európske združenie výrobcov protektorov – European Retread Manufacturers Association) spustilo projekt na štandardizáciu požiadaviek na výrobu pneumatík. Cieľom projektu je zabezpečiť, aby sa všetky pneumatiky na trhu mohli aspoň raz protektorovať.

Hoci celosvetový trh s pneumatikami s dezénom dosiahne v roku 2020 hodnotu 5,11 miliardy USD, ich rozšírenie na trhu osobných automobilov je obmedzené. Hlavným dôvodom je výskyt lacných pneumatík dovážaných z krajín mimo EÚ a všeobecná neistota spotrebiteľov. Protektorovanie je naďalej rozšírené pre nákladné vozidlá, autobusy a lietadlá. Vzhľadom na environmentálne výhody, o ktorých sa hovorí ďalej, viaceré krajiny vyžadujú používanie protektorovaných pneumatík v nákladnej doprave, napríklad v Taliansku musia všetky dopravné spoločnosti používať minimálne 20 % recyklovaných pneumatík.

 Výhody protektorovania

1. 30-50% úspora

Jednou z hlavných výhod presmerovania je výrazné zníženie nákladov. Protektorované pneumatiky sú zvyčajne o 30-50 % lacnejšie ako nové pneumatiky. To je dôležité najmä pre pneumatiky nákladných vozidiel, autobusov a lietadiel. Podľa medzinárodnej praxe:

  • Nákladné pneumatiky v Európskej únii sa zvyčajne protektorovali trikrát.
  • V Spojených štátoch sa pneumatiky nákladných vozidiel protektorovali až 4-6-krát.
  • Pneumatiky pre lietadlá sa protektorovali v priemere 7 až 9-krát.

2. Zníženie negatívnych vplyvov na životné prostredie

Chcete znížiť znečistenie z dopravy? Chcete prispieť k zníženiu množstva gumového odpadu? Okrem zníženia nákladov môžete používaním pneumatík s dezénom znížiť aj negatívny vplyv na životné prostredie. Štúdia Technickej univerzity v Lubline z roku 2019 sa zaoberala vplyvom pneumatík na životné prostredie. Analýza bola založená na celom životnom cykle výrobku (výroba surovín, výroba, používanie, spracovanie odpadu). Nie je prekvapením, že negatívny vplyv na životné prostredie možno výrazne znížiť opravou a recykláciou pneumatík, ako sa zistilo vo výskume. V Maďarsku vzniká ročne 40-45 tisíc ton odpadu z opotrebovaných pneumatík. Používanie protektorovaných pneumatík môže pomôcť znížiť množstvo odpadu.

3. Spoľahlivosť

Máte obavy o spoľahlivosť protektorovej pneumatiky? Nie je to potrebné! Všetky komerčné protektorové pneumatiky prechádzajú prísnym testovaním. Predpisy, ktoré vstúpili do platnosti v januári 2002, vyžadujú, aby protektorované pneumatiky spĺňali rovnaké bezpečnostné a výkonnostné požiadavky ako nové pneumatiky. Okrem toho musia byť všetky protektorované pneumatiky označené štítkom so statusom recyklovanej pneumatiky.

Nevýhody protektorovanej pneumatiky

1. Vyššia hladina hluku

Okrem mnohých výhod má používanie protektorovej pneumatiky aj niektoré nevýhody. Protektorované pneumatiky majú zvyčajne vyššiu hladinu hluku. Preto majú vyššiu emisiu hluku.

2. Dlhšia brzdná dráha

Brzdná dráha je súčtom reakčnej a brzdnej dráhy. Na bezpečné a včasné zastavenie je dôležitá rýchla reakcia vodiča a zároveň krátka brzdná dráha vďaka optimálnym technickým vlastnostiam. Brzdná dráha protektorovaných pneumatík môže byť dlhšia ako pri nových pneumatikách.

Dôležité informácie týkajúce sa protektorovania

Ceny protektorovaných pneumatík: koľko stojí protektorovaná pneumatika?

Ceny protektorovej pneumatiky sú o 30-50 % nižšie ako ceny nových pneumatík. Vďaka výrazným úsporám sú pneumatiky s dezénom mimoriadne atraktívne na trhu nákladných vozidiel.

Aké je označenie protektorovanej pneumatiky?

Dekódovanie značiek na bočnici pneumatiky je zložitá úloha. Označenie pneumatík vám môže poskytnúť užitočné informácie, ako je výrobca, rozmer pneumatiky, pomer profilu, štruktúra pneumatiky, číslo DOT, priemer kolesa, index rýchlosti a zaťaženia alebo dokonca životnosť dezénu. Značenie protektorovanej pneumatiky:

  • Regummerad
  • Retread

Môže sa na osobnom vozidle použiť protektorová pneumatika?

Áno, pre osobné automobily môžete použiť protektorovú pneumatiku. Viac ako 80 % predaja protektorovej pneumatiky sa realizuje na trhu nákladných vozidiel, zatiaľ čo recyklované pneumatiky pre osobné vozidlá predstavujú len 10 % predaja.

Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!

Predchádzajúci článokSpoločnosť Toyo Tires je partnerom European Athletics v Mníchove
Ďalší článokTest zimných pneumatík ADAC 2022