Čo je to rozteč disku (PCD) a na čo sa používa?

Rozteč disku (PCD – Pitch circle diameter) poskytuje dve užitočné informácie: počet otvorov pre skrutky a pomyselný priemer kruhu v milimetroch, ktorý ich pretína. Ako je však možné značenie prečítať z ráfika kolesa za pár sekúnd? Aké ďalšie dôležité označenia na ráfikoch by ste mali poznať? Čo je modifikátor rozteče disku a na čo sa používa? V našom článku odpovedáme na najdôležitejšie otázky vznikajúce v súvislosti s PCD.

Čo je rozteč disku (PCD)?

Priemer rozstupovej kružnice (anglický názov: Pitch circle diameter – odtiaľ je skratka PCD) je jedným z najdôležitejších údajov týkajúcich sa ráfikov. Zobrazuje počet otvorov pre skrutky na ráfiku kolesa a priemer kruhu, ktorý tvoria v milimetroch.

Čo to v praxi znamená? Ukážeme vám to na príklade!

Z označenia 4×100 zistíme, že na danom disku sú 4 otvory pre skrutky. Pomyselný priemer kruhu tvorený týmito otvormi je 100 milimetrov.

Pri výmene ráfikov je dôležité vybrať produkt distribútora so správnou veľkosťou. Našťastie PCD je ľahko a rýchlo čitateľný.

Označenie rozteče disku: takto je možné prečítať PCD v priebehu niekoľkých sekúnd

Podobne ako pri označení pneumatík, aj na ráfikoch je možné prečítať dlhý rad kódov. Zatiaľ čo kombinácia písmen a číslic je pre nezasvätené oko nepochopiteľná, nasledovné informácie vám ukážu, ako sa označenie dekóduje:

Šírka ráfika

Prvý člen riadku kódu vyjadruje šírku ráfika v palcoch. Keďže jeden palec je 2,54 centimetra, na prevod hodnoty v príklade je potrebná nasledujúca jednoduchá operácia: 5 X 2,54 = 12,7. Takže šírka ráfika je 1270 milimetrov.

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

Výška ráfika

Nasledujúce písmeno označuje výšku ráfika, rozlišujeme:

  • A: Označenie používané na bicykloch, motocykloch, vysokozdvižných vozíkoch a nákladných vozidlách.
  • B: Používa sa na osobných automobiloch.
  • D: Označenie používané na bicykloch, motocykloch, vysokozdvižných vozíkoch a nákladných vozidlách.
  • E: Označenie používané na ťažkých a stredne ťažkých nákladných vozidlách.
  • F, G a H: Označenie pre ťažké vozidlá.
  • J: Používa sa na osobných automobiloch (najpoužívanejšie označenie)
  • JJ: Označenie používané na terénnych vozidlách.
  • P, K: Označenie používané na veteránoch.
  • S, T, V a W: Označenie používané na úžitkových vozidlách.

Dôležité: používajte iba ráfiky s výškou schválenou výrobcom. V opačnom prípade si môžete na vašom vozidle spôsobiť značné škody. Predpísanú výšku ráfika nájdete v technickom manuáli vozidla.

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

Priemer ráfika

Hodnota 17 v príklade ukazuje priemer ráfika v palcoch. 17 x 2,54 = 43,18,  priemer testovaného ráfika je teda 431,8 milimetra.

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

Profil plechového disku

Profil disku zobrazuje tvar pätky pneumatiky. Rozlišujeme tieto kategórie:

  • H (hump): Ráfik kolesa zosilnený ”hrboľom”.
  • H2 (double hump): Disk kolesa vystužený dvojitým ”hrboľom”.
  • FH (flat hump): Disk kolesa vystužený plochým ”hrboľom”.
  • FH2 (double flat hump): Disk kolesa vystužený dvojitým plochým ”hrboľom”.
  • CH combination hump): Disk kolesa vystužený kombinovaným ”hrboľom”.
  • EH2 (extended hump): Disk kolesa vystužený zosilnenými ”hrboľmi”.
  • EH2+: Disk kolesa vystužený extra zosilnenými ”hrboľmi”.

V prípade ráfika v príklade, bola konštrukcia disku vystužená ”hrboľom”, ktorý je v kóde označený tučným písmenom ”H”.

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

Zális disku (číslo ET)

Číslo ET udáva vzdialenosť v milimetroch medzi pomyselnou rovinou prechádzajúcou stredom disku a dosadacou plochou disku. Existujú tri typy ET: s negatívnou, nulovou a pozitívnou hĺbkou osadenia.

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

PCD (rozteč disku)

Nakoniec sme sa dostali k rozteči disku, ktorá predstavuje posledného člena kódového označenia disku. Tento kód vám pomôže zistiť hodnotu PCD v priebehu niekoľkých sekúnd. V príklade sú 4 otvory pre skrutky s priemerom 100 milimetrov (pomyselný priemer kruhu, ktorý pretína otvory pre skrutky)

Príklad: 5 B x 17 H ET40 4×100

Krok za krokom – meranie rozteče ráfika

Hoci je vyššie uvedená metóda najvhodnejšia, v niektorých prípadoch môže byť stále potrebné PCD zmerať. Na tento účel je potrebné dodržať nasledujúce kroky:

  1. Ráfik položte vodorovne.
  2. Spočítajte počet otvorov v ráfiku.
  3. Vyberte otvory umiestnené oproti sebe a zmerajte stredovú vzdialenosť otvorov pomocou presného posuvného meradla.
  4. Následne vynásobíme počet otvorov so stredovou vzdialenosťou v milimetroch a dostaneme hodnotu PCD.

Tabuľka roztečí ráfikov: aké sú najbežnejšie veľkosti?

Nižšie uvedená tabuľka roztečí diskov zobrazuje najbežnejšie hodnoty PCD. Prvý stĺpec obsahuje označenie, ktoré je možné prečítať aj na ráfiku, druhý stĺpec zobrazuje počet otvorov, zatiaľ čo posledné dva stĺpce zobrazujú stredovú vzdialenosť v milimetroch a palcoch.

Tabuľka roztečí diskov

Rozteč diskuPočet otvorov na skrutky (ks)Stredová vzdialenosť (mm)Stredová vzdialenosť (v palcoch)
4 x 10041003,93
4 x 107,954107,954.25
4 x 11041104.33
4 x 114,34114,34.5
4 x 13041305.12
4 x 14041405.51
5 x 10051004
5 x 107,955107,954.25
5 x 114,35114,34.5
5 x 11551154.53
5 x 12051204.72
5 x 120,655120,655,75
5 x 13051305.12

Čo je modifikátor rozteče disku a na čo sa používa?

Modifikátor rozteče disku je nástroj na upevnenie neštandardných ráfikov. Modifikátor rozteče pripevnený k ráfiku je zvyčajne vyrobený z hliníka, má inú rozteč a stredovú dieru ako továrenský ráfik. To umožňuje namontovať disk, ktorý bol predtým nekompatibilný.

Vyberte si z našej širokej ponuky zimných pneumatík a rezervujte si termín online na prezutie pneumatík!

Predchádzajúci článokFalken Tire je oficiálnym partnerom majstrovstiev sveta v hádzanej mužov 2023
Ďalší článokAkú pneumatiku si mám kúpiť? Podrobný návod na nákup nových pneumatík.