Správny uťahovací moment skrutiek kolesa, ktorý je špecifikovaný výrobcom, výrazne prispieva k zníženiu rizika nehôd, ktoré sú spôsobené technickou chybou. Naopak nesprávna montáž upevňovacích prvkov môže prispieť k ich zvýšenému riziku. V našom článku uvádzame najdôležitejšie informácie týkajúce sa uťahovacieho momentu.

Čo je to skrutka kolesa?

Než sa dostaneme k točivému (uťahovaciemu) momentu, je dôležité bližšie špecifikovať samotnú skrutku kolesa. Zvyčajne ide o šesťhrannú skrutku, ktorá slúži  na upevnenie kolesa. Ďalej sa bližšie pozrieme na  najdôležitejšie technické vlastnosti skrutky kolesa, na ktoré by ste sa mali aj v rámci uťahovacieho momentu či pri výmene kolies zamerať.

Závit

Vo všetkých prípadoch je dôležité, aby sa závity matice a skrutky zhodovali. Ak sa pri upevnení ich typ nebude zhodovať, môže následne dôjsť k závažnému poškodeniu náboja kolesa. Bežné typy závitov skrutiek kolies sú:

  • M12x1,25
  • M12x1,5
  • M14x1,5
  • M14x1,25

Veľkosť

Existuje množstvo veľkostí externého kľúča. Najbežnejšími sú tieto:

  • 17 mm
  • 19 mm
  • 21 mm

Dĺžka závitu

Špecifikácie výrobcu, ktoré môžete nájsť aj v technickej príručke vozidla, presne určujú optimálnu dĺžku skrutky kolesa. Neodporúča sa odchýliť sa od tejto hodnoty, pretože to môže viesť k nepresnostiam. Podľa konštrukcie sa skrutky rozlišujú na nasledovné: guľa, kužeľ, pohyblivý kužeľ.  Dizajn môže ovplyvniť dĺžku závitu, preto treba pri výbere brať do úvahy aj to.

Aký je optimálny uťahovací moment skrutiek kolesa?

Optimálny uťahovací moment skrutiek kolesa je uvedený v technickom manuáli auta, ktorý je často dostupný aj online (na webovej stránke výrobcu). Ak sa vám údaj nepodarilo nájsť, obráťte sa na automechanika, ktorý by vám mal pomôcť optimálny točivý moment určiť.

Uťahovacie kroky

V nasledujúcom texte stručne predstavíme kroky uťahovania. Výmenu kolesa doma odporúčame len vtedy, ak máte potrebné náradie a znalosti. Nesprávne upevnené koleso môže prispieť k zvýšenému riziku nehody. Pokiaľ nemáte potrebné zručnosti, obráťte sa na autorizovaný pneuservis/autoservis

Požadované nástroje:

  • gumené rukavice
  • žinka/handra
  • momentový kľúč

Kroky utiahnutia:

  • Dbajte na správnu hodnotu točivého momentu!
  • Nasaďte si gumené rukavice a nastavte požadovanú hodnotu na momentovom kľúči!
  • Dotiahnite skrutku, po dosiahnutí danej hodnoty krútiaceho momentu kľúč cvakne!

Užitočné tipy na utiahnutie:

1. Ak je skrutka kolesa zdeformovaná alebo skorodovaná, je potrebné ju v každom prípade vymeniť. Nestačí skrutku len dotiahnuť.

2. Oplatí sa skontrolovať aj matice kolies, ak sú zdeformované alebo hrdzavé, treba ich taktiež vymeniť.

3. Vyhnite sa používaniu olejov či rôznych tukov!

4. Nikdy nepoužívajte rázový uťahovák na nastavenie krútiaceho momentu kolesa!

5. Vždy dodržujte pokyny výrobcu!

meghúzási nyomaték

3 bežné chyby, na ktoré by ste si mali dať pozor

1. Vysoký uťahovací moment skrutiek kolesa

V prípade, že nepoužijete momentový kľúč či sa odchýlite od noriem, ktoré stanovil v špecifikácii výrobca, môže byť vami nastavený točivý moment príliš vysoký.  V tomto prípade to môže mať viacero dôsledkov. Napríklad sa môže poškodiť alebo dokonca zdeformovať skrutka kolesa, rafík, ale aj samotný závit skrutky kolesa. V prípade defektu nebudete môcť uvoľniť skrutky kolesa pomocou bežného kľúča, ktorý nájdete v aute (bez vhodnej páky pohonu) a pneumatiku vymeniť.

2. Nízky uťahovací moment skrutiek kolesa

Podobne ako pri nadmernom uťahovaní skrutiek, aj nízky uťahovací moment môže viesť k negatívnym dôsledkom. V takýchto prípadoch je bežné, že sa auto pri bežnej rýchlosti jazdy začne triasť a po čase sa uvoľní skrutka kolesa, čo môže v ťažkých prípadoch viesť až k nehode. K nízkemu uťahovaciemu momentu skrutiek kolesa môže dôjsť aj v dôsledku zmenenej optimálnej hodnoty krútiaceho momentu v dôsledku korózie.

3. Použitie nesprávnej skrutky kolesa

Ďalším problémom môže byť použitie nesprávnej skrutky kolesa alebo matice kolesa. Aby ste tomu zabránili, vždy dodržujte špecifikácie stanovené výrobcom. Nesprávna dĺžka závitu alebo typ závitu môže zničiť koleso v krátkom čase, čo spôsobí značné dodatočné náklady.

Predchádzajúci článokNorbert Michelisz sa zapísal do histórie Kumho TCR Word Tour
Ďalší článokSpoločnosť Toyo Tires urobila obrovský krok smerom k zelenšej budúcnosti