Výmena rozvodového kolesa patrí medzi prioritné údržbové úkony a jej zanedbanie môže viesť k vážnej a nákladnej poruche motora. Kedy by ste však mali dať svoje vozidlo do servisu? Aké sú príznaky poruchy systému? V tomto článku sme zhrnuli najdôležitejšie veci, ktoré je potrebné vedieť.

Čo môže naznačovať skoré zlyhanie riadiaceho systému?

Riadiaci systém môže zlyhať aj pred termínom výmeny. Najčastejšie príznaky technického problému sú:

  • Nízky výkon motora: Riadiaci systém je zodpovedný za prepojenie vačkového a kľukového hriadeľa. Prenos kinetickej energie môže byť pomocou rozvodového remeňa alebo reťaze. Ak sú tieto časti používaním natiahnuté, výkon motora sa môže znížiť.
  • Bežná chyba zapaľovania: Roztiahnutý rozvodový remeň spôsobuje pomalšie otváranie a zatváranie ventilov. To môže mať za následok časté poruchy zapaľovania. Ak sa pravidelne vyskytujú problémy so zapaľovaním, odporúčame vám obrátiť sa na odborníka. V opačnom prípade by technický problém mohol viesť k nákladnej poruche motora.
  • Únik oleja: Zaznamenali ste únik oleja v oblasti rozvodového remeňa? Príčinou môže byť uvoľnená skrutka v rozvodovom systéme, opotrebované tesnenia, opotrebovanie a prehriatie.
  • Porucha motora: Zaznamenali ste, že motor sa otáča príliš rýchlo? Všimli ste si, že sa motor točí príliš rýchlo? Obe poruchy môžu byť spôsobené poškodeným rozvodovým remeňom. V druhom prípade roztrhnutie znemožňuje kľukovému hriadeľu ohýbať vačkový hriadeľ, preto sa motor netočí, zatiaľ čo v prvom prípade nedostatočná kompresia spôsobuje, že sa motor otáča príliš rýchlo.

Čo by ste mali urobiť, ak sa objavia príznaky poruchy rozvodov?

Ak spozorujete niektorú z vyššie uvedených porúch, mali by ste okamžite kontaktovať servisné stredisko. Bez správnych odborných znalostí nie je možné jednoznačne diagnostikovať poruchy ovládania, preto je nevyhnutné vyhľadať pomoc kvalifikovaného a skúseného mechanika. Hoci náklady na výmenu ovládacích prvkov môžu byť veľmi vysoké, ignorovanie problému môže viesť k ešte nákladnejším technickým komplikáciám. V závažných prípadoch môže dokonca dôjsť k úplnému zničeniu motora.

Po koľkých kilometroch je potrebné vymeniť riadiacu jednotku?

Častá otázka motoristov: Po koľkých kilometroch je potrebné vymeniť rozvodový remeň? Bohužiaľ, na túto otázku neexistuje univerzálna odpoveď, pretože doba výmeny sa môže v jednotlivých vozidlách výrazne líšiť. Niektorí výrobcovia uvádzajú skôr obdobie (napr. 10 rokov) než presný počet najazdených kilometrov (napr. 200 000 km). V každom prípade sa oplatí pozrieť sa do technickej príručky vozidla, kde sú uvedené presné údaje o výmene rozvodového remeňa. Niektorí odborníci odporúčajú pre istotu používať kratšie intervaly výmeny, ako sú uvedené vo výrobnej špecifikácii. Tým sa ešte viac zníži riziko poruchy riadiaceho systému.

Ktoré časti sa presne menia pri výmene rozvodov?

Údržba nie je len výmena rozvodového remeňa alebo reťaze. Vo všetkých prípadoch sa technici riadia pokynmi výrobcu a zvyčajne vymieňajú tieto diely:

  • napínacie valce,
  • krúžky kľukového hriadeľa,
  • chladiaca kvapalina,
  • vodiace valčeky,
  • krúžky vačkového hriadeľa a
  • vodné čerpadlo
Predchádzajúci článokVýmena spojky – kedy menit spojku?
Ďalší článokVýmena oleja v prevodovke: kompletný návod