TPMS (tire pressure monitoring system) je systém na monitorovanie tlaku v pneumatikách pomocou snímačov tlaku. Od 1. novembra 2014 budú všetky vozidlá na cestách v Európskej únii vybavené systémom TPMS. Od roku 2015 sa bude systém monitorovania tlaku v pneumatikách kontrolovať pri technickej kontrole. V tomto článku vám poskytneme najdôležitejšie informácie o systémoch TPMS!

Typy systému TPMS

Nepriamy systém TPMS

Nepriamy systém využíva na monitorovanie tlaku v pneumatikách ABS vozidla. Tým sa získa nepresnejšie meranie ako pri priamom systéme. Nemôže merať teplotu pneumatík a nevykonáva meranie pri parkovaní. Preto nie je vhodný na zisťovanie defektov vzniknutých počas parkovania. Inštalácia nepriamych systémov je časovo menej náročná a stojí menej ako priame systémy.

Priamy systém TPMS

Priame systémy TPMS merajú teplotu pneumatík, presný tlak vzduchu a môžu vykonávať merania aj na zaparkovanom vozidle. Ďalšou výhodou je, že priamy systém dokáže identifikovať miesto problémovej pneumatiky. Priamy systém možno použiť aj na kontrolu tlaku v rezervnej pneumatike.

Výhody systému monitorovania tlaku v pneumatikách

Nie náhodou je inštalácia systému monitorovania tlaku v pneumatikách povinná pre nové vozidlá. Systém TPMS má mnoho výhod pre vodiča a životné prostredie. Nižšie uvádzame prehľad hlavných výhod systému TPMS:

  • Zníženie spotreby paliva: v prípade nedostatočného tlaku v pneumatikách je spotreba paliva nižšia ako je optimálna. Neoptimálny tlak v pneumatikách zvyčajne vedie k výraznému zvýšeniu spotreby paliva, čo majiteľovi vozidla spôsobuje dodatočné náklady.
  • Zníženie environmentálnej záťaže: Okrem zvýšených nákladov na palivo sa so zvyšujúcou sa spotrebou energie zvyšuje aj ekologická stopa našej dopravy. Systém TPMS poskytuje včasné varovania, takže sa môžeme vyhnúť mesiacom používania vozidla s nižším ako optimálnym tlakom v pneumatikách.
  • Zníženie opotrebovania pneumatík: vedeli ste, že príliš nízky tlak v pneumatikách môže viesť k abnormálnemu a predčasnému opotrebovaniu? Ak nechcete predčasne vymeniť sadu pneumatík, je dobré udržiavať tlak stanovený výrobcom. Tu môže pomôcť systém TPMS, ktorý vás upozorní na príliš nízky tlak.
  • Zníženie rizika nehody: jednou z najväčších výhod systému monitorovania tlaku v pneumatikách je zníženie rizika dopravných nehôd. Jednou z najdôležitejších výhod systému monitorovania tlaku v pneumatikách je, že znižuje riziko defektov pneumatík.

Hlási systém TPMS? Toto sa oplatí urobiť!

Zrazu sa na prístrojovej doske rozblikal piktogram kolesa auta a výkričník? Je pravdepodobné, že systém TPMS signalizoval. Je dôležité vedieť, že toto upozornenie sa netýka vždy tlaku v pneumatikách. Systém TPMS môže vysielať dva typy signálov:

  • Tlak v pneumatikách nie je optimálny.
  • Systém TPMS zlyhal.

Z piktogramu často nie je jasné, o akú situáciu ide, preto sa oplatí skontrolovať význam piktogramov v návode výrobcu.

Po zistení chybovej správy postupujte podľa nasledujúcich krokov:

  • Krok 1: Nájdite si bezpečné miesto na zastavenie, kde neohrozíte voľný pohyb vozidiel a vlastnú bezpečnosť.
  • Krok 2: Skontrolujte pneumatiky a hľadajte známky prepichnutia! Nemôžete nájsť žiadne vonkajšie poškodenie alebo iné známky prepichnutia? Potom nie je potrebná okamžitá výmena pneumatík! Máte prepichnuté koleso? Namiesto nasledujúcich krokov si dajte vymeniť pneumatiky odborníkom alebo zavolajte odťahovú službu!
  • Krok 3: Na úpravu tlaku v pneumatikách použite automobilovú pumpu! Ak zariadenie neuvádza ideálnu úroveň tlaku, skontrolujte webovú stránku výrobcu!
  • Krok 4: Po odstavení na najmenej 5 hodín zopakujte meranie tlaku. Po vychladnutí pneumatík sa môže tlak zmeniť!

Často kladené otázky o systéme monitorovania tlaku v pneumatikách

Je systém TPMS povinný?

Áno, výrobcovia sú povinní inštalovať systémy TPMS do nových vozidiel. Od 1. novembra 2014 sú všetky vozidlá predávané v Európskej únii vybavené systémom TPMS.

Čo znamená piktogram TPMS? Je medzi týmito symbolmi rozdiel?

Systém monitorovania tlaku v pneumatikách zvyčajne komunikuje pomocou 2 signálov:

  • nedostatočný tlak v pneumatikách,
  • Porucha systému TPMS.

Vzhľad piktogramov sa môže u jednotlivých výrobcov líšiť, preto odporúčame skontrolovať pokyny v používateľskej príručke.

Aké sú typy systémov monitorovania tlaku v pneumatikách?

Systémy monitorovania tlaku v pneumatikách sa delia na dve hlavné kategórie:

  • Priamo: Tlak sa kontroluje pomocou manometra nainštalovaného v pneumatike.
  • Nepriamy: Tlak v pneumatikách monitoruje snímač ABS.

Máte si vybrať priamy alebo nepriamy systém?

Priame alebo nepriame systémy majú svoje výhody aj nevýhody. Mali by ste si vybrať podľa vlastných preferencií. Dajú sa identifikovať tieto skutočnosti:

  • Priamy systém poskytuje presnejšie merania, ale je drahší a vyžaduje si viac odborných znalostí.
  • Nepriamy systém je menej presný, lacnejší a menej zložitý na inštaláciu.

Môžu sa snímače tlaku inštalovať aj doma?

Neodporúčame vám, aby ste sa pokúšali inštalovať snímače tlaku sami bez potrebných technických znalostí. Vyhľadajte odbornú pomoc pri inštalácii, servise a monitorovaní systému TPMS!

Je povinná montáž systému monitorovania tlaku v pneumatikách?

Ako ste sa dočítali vyššie, od 1. novembra 2014 musia byť všetky vozidlá určené na predaj v Európskej únii vybavené systémom TPMS. Je to povinnosť výrobcu. Ak vaše vozidlo nie je vybavené systémom TPMS, pretože bolo uvedené na trh pred týmto dátumom, nemusíte mať namontovaný systém monitorovania tlaku v pneumatikách.

Aká je očakávaná životnosť systémov TPMS?

Očakávaná životnosť systémov TPMS závisí predovšetkým od počtu najazdených kilometrov. Batéria v senzoroch vydrží približne 160 000 kilometrov. Pri priemernom používaní môže batéria systému monitorovania tlaku v pneumatikách vydržať 5 až 6 rokov. Ak je batéria vybitá, je potrebné zakúpiť nové snímače.

Zhrnutie

Systém monitorovania tlaku v pneumatikách môže pomôcť predchádzať nadmernému a abnormálnemu opotrebovaniu pneumatík, znížiť spotrebu paliva v dôsledku nedostatočného nahustenia pneumatík a zvýšiť bezpečnosť jazdy.Od novembra 2014 je systém TPMS povinný vo všetkých nových vozidlách a od roku 2015 sa tento systém kontroluje počas technických kontrol. Priame systémy poskytujú presnejší obraz o tlaku v pneumatikách, ale ich inštalácia je drahšia a časovo náročnejšia ako inštalácia nepriamych systémov.

Máte nejaké nezodpovedané otázky týkajúce sa diskov? Kontaktujte Servis AKH s dôverou!

Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!

Predchádzajúci článokNastavenie podvozku: často kladené otázky a odpovede
Ďalší článokOpotrebovanie pneumatík – test ADAC 2022