Guma patrí do skupiny plastov. Častice z opotrebovaných pneumatík, z ktorých väčšina má veľkosť viac ako 50 μm, sú veľmi škodlivé, aj keď sa nedostanú do dýchacieho systému človeka. Napriek tomu by sa malo opotrebovanie pneumatík emitované cestnou dopravou udržiavať na čo najnižšej úrovni, aby sa minimalizoval jeho vplyv na životné prostredie.

V teste pneumatík ADAC je hodnotenie opotrebovania pneumatík už mnoho rokov neoddeliteľnou súčasťou metodiky testovania. V rámci sofistikovaného testovacieho postupu sa pneumatiky podrobujú reálnym jazdným a laboratórnym testom na valčekovej brzdovej stolici a vypočítava sa počet najazdených kilometrov až po maximálnu hranicu opotrebenia.  Výkon kilometrov môžu ovplyvniť dva parametre. Prvým je miera opotrebovania a druhým je výška dezénu: čím vyšší je dezén, tým dlhšie možno pneumatiku používať. Skutočná miera opotrebenia nie je pre vodiča priamo relevantná, pretože životnosť pneumatiky závisí aj od výšky dezénu. Vplyv pneumatiky na životné prostredie však nemožno založiť len na týchto výsledkoch, pretože na vplyv pneumatiky vplýva mnoho ďalších faktorov, napríklad životnosť pneumatiky.

ADAC preto po prvý raz uskutočnil komplexnú štúdiu s cieľom opísať a vyhodnotiť vplyv opotrebovania pneumatík rôznych rozmerov na životné prostredie.

Analýza takmer 100 modelov letných a zimných pneumatík ukázala jasné výsledky: takmer vo všetkých veľkostiach pneumatík existujú modely, ktoré majú nízke opotrebovanie pneumatík a zabezpečujú bezpečnú jazdu.

Priemerné opotrebovanie pneumatík podľa výrobcu – Zdroj: ADAC

Opotrebovanie pneumatík: záťaž pre životné prostredie

Z analýzy opotrebovania pneumatík 15 výrobcov vyplýva, že spoločnosť Michelin je s priemerným opotrebovaním len 90 g/1000 km ďaleko pred konkurenciou.

Spoločnosť Vredestein pri svojej najnovšej generácii pneumatík, ktoré majú aj prevažne dobré jazdné vlastnosti, vykazuje aj úžasne nízke opotrebenie, a to len 100 g/1000 km.

Falken je hneď za lídrami na 4. mieste so 114 g/1000 km.

Na opačnom konci rebríčka sú traja prémioví výrobcovia – Pirelli, Bridgestone a Continental – ktorí majú pred sebou ešte dlhú cestu k nájdeniu správnej rovnováhy medzi opotrebovaním pneumatík a ich ekologickým výkonom.

Záver: Niektorí výrobcovia pneumatík už uznali, že pneumatiky s nízkym opotrebovaním získavajú na popularite, pretože sú dobré nielen pre životné prostredie, ale aj pre peňaženku vodiča, keďže pneumatiky vydržia dlhšie pri rovnakej hĺbke dezénu. Je tiež jasné, že kompromis medzi nízkym opotrebovaním a bezpečnostnými prvkami možno dosiahnuť pomocou najnovšej technológie pneumatík.

Vyhodnotenie údajov

Úbytok hmotnosti pneumatík pre rôzne veľkosti pneumatík je znázornený v nasledujúcom grafe.

V predchádzajúcich rokoch štúdie (2019-2021) sa hodnotili tri veľkosti letných pneumatík, tri veľkosti zimných pneumatík a jedna veľkosť štvorsezónnej pneumatiky (od roku 2016). Aktuálnejšie merania opotrebenia celoročných pneumatík nie sú k dispozícii, a preto nie je možné vyvodiť závery pre ich súčasnú generáciu. Z analýzy však vyplýva, že opotrebovanie celoročných pneumatík je na podobnej úrovni ako opotrebovanie letných a zimných pneumatík rovnakého rozmeru.

Vzťah medzi opotrebovaním pneumatík a výkonom:

– Existujú modely všetkých veľkostí, ktoré sa vyznačujú nízkym opotrebovaním a dobrou bezpečnosťou jazdy.

– Pneumatiky s nízkym opotrebovaním nemusia nevyhnutne viesť k zvýšenému riziku aquaplaningu, pretože vlastnosti aquaplaningu závisia výlučne od konštrukcie a hĺbky dezénu, nie od zmesi pneumatiky.

– Zimné pneumatiky s nízkym stupňom opotrebenia majú na zasneženom povrchu horšie vlastnosti.

– Najmä v prípade pretekárskych pneumatík a takzvaných ultra vysokovýkonných pneumatík (UHP) sa často kladie dôraz na vysokú stabilitu na suchej vozovke.

Test opotrebovania pneumatík

Opotrebovanie pneumatík letné pneumatiky 185/65 R15

185/65R15 (letné pneumatiky 2019)Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑Hodnotenie: na suchej vozovkeHodnotenie: na mokrej vozovke
Michelin Cross Climate +582,62,4
Vredestein Sportrac 5702,32,2
Falken Ziex ZE310 Ecorun711,83,0
Kumho Ecowing ES01 KH27792,82,8
Firestone Roadhawk791,52,8
Giti Gitisynergy E1822,83,2
Maxxis Mecotra 3841,92,8
Petlas Imperium PT515843,03,3
Goodyear Efficient Grip Performance911,92,7
Hankook Kinergy Eco 2 K435912,43,4
Pirelli Cinturato P1 Verde932,33,4
Bridgestone Turanza T005971,51,9
Toyo Proxes CF2992,22,8
Semperit Comfort-Life 2992,93,0
Continental Conti Premium Contact 51232,22,4
Linglong Greenmax HP0101263,02,8
Priemerné opotrebovanie pneumatiky:89 g/1,000 km  

Pneumatiky malých vozidiel vykazujú najnižšie opotrebenie, pretože majú zvyčajne nižší výkon motora a nízku hmotnosť vozidla – oba tieto faktory sú dôležité pre čo najnižšie opotrebenie pneumatík, a teda aj pre čo najnižší vplyv na životné prostredie.

Pneumatika Michelin Cross Climate +, ktorú spoločnosť Michelin ponúka ako letnú pneumatiku vo veľkosti 185 pre testovací rok 2019, ale ktorú možno používať počas celého roka, má výnimočne nízku mieru opotrebenia (57 g/1000 km). Pneumatika Michelin Cross Climate + a najmä pneumatika Vredestein Sportrac 5 (70 g/1 000 km) dokazujú, že ekologická pneumatika môže byť bezpečná.

Na prvom mieste sa umiestnila pneumatika Falken Ziex ZE310, ktorá má extrémne nízku mieru opotrebenia 71 g. Za ňou na 4. mieste nasleduje pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27 s opotrebovaním 79 g.

Opotrebovanie pneumatík – letné pneumatiky 225/40 R18

225/40R18 (Letné pneumatiky 2020)Opotrebovanie pneumatiky [g/1000 km] Hodnotenie na suchej vozovkeHodnotenie na mokrej vozovke
Falken Azenis FK5101152,92,4
Bridgestone Potenza S0011171,73,0
Michelin Pilot Sport 41181,92,0
Rotalla Setulla S-Pace RU011182,93,6
Goodyear Eagle F1 Asymetric 51211,72,3
Cooper Zeon CS-Sport1222,03,3
Maxxis Victra Sport 51232,02,2
Vredestein Ultrac Vorti1242,52,7
Nexen N`Fera Sport1242,22,6
Continental Premium Contact 61252,41,7
Sava Intensa UHP 21351,82,7
Hankook Ventus S1 Evo31362,03,1
Nokian Powerproof1392,42,4
Toyo Proxes Sport1492,02,8
Kumho Ecsta PS711562,42,3
Pirelli P Zero1571,31,8
Priemerné opotrebenie pneumatiky:130 g/1,000 km  

Opotrebovanie pneumatík – letné pneumatiky 205/55 R16

205/55R16 (Letné pneumatiky 2021)Opotrebovanie pneumatiky [g/1000 km] Hodnotenie na suchej vozovkeHodnotenie na mokrej vozovke
Goodyear Efficient Grip Performance 2822,62,3
Fulda Ecocontrol HP2982,52,8
Petlas Imperium PT515983,33,3
Kumho Ecsta HS51992,62,2
Apollo Alnac 4G1002,62,7
BF Goodrich Advantage1022,22,9
Bridgestone Turanza T0051182,02,1
King Meiler Sport 11193,23,6
Semperit Speed-Life 31222,01,9
Continental Premium Contact 61262,01,8
Maxxis Premitra 51321,42,2
Hankook Ventus Prime 3 K1251321,52,7
Uniroyal Rainsport 51412,92,1
Pirelli Cinturato P7 C21442,02,0
Nokian Wetproof1512,12,3
Priemerné opotrebovanie pneumatiky:118 g/1,000 km  

Rozmer pneumatiky 205/55 R16 je jedným z najpredávanejších rozmerov pneumatík na nemeckom trhu. Z tohto dôvodu je obzvlášť dôležitá ekologická kompatibilita, pretože mnohé z týchto pneumatík sa používajú v každodennej cestnej premávke, čím výrazne prispievajú k zaťaženiu životného prostredia.

Je upokojujúce, že v tejto kompaktnej veľkosti existujú pneumatiky, ktoré vykazujú opotrebenie menej ako 100 g/1000 km, najmä Kumho Ecsta HS51, ktorá vykazuje dobrú až uspokojivú úroveň bezpečnosti.

Opotrebovanie pneumatík Zimné pneumatiky 185/65 R15

185/65R15 (Zimné pneumatiky 2019)Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑Hodnotenie na suchej vozovkeHodnotenie na mokrej vozovke Hodnotenie na zasneženej vozovke
Kleber Krisalp HP3852,12,32,5
Michelin Alpin A4862,22,12,8
Vredestein Snowtrac 5993,02,82,7
Davanti Wintoura1023,45,53,8
Goodyear Ultragrip 91042,51,93,1
Toyo Snowprox S9431053,02,65,1
Sava Eskimo S3+1053,62,81,9
Dunlop Winter Response 21052,31,91,9
Falken Eurowinter HS011072,72,52,9
Continental Winter Contact TS8601082,51,82,2
Hankook Winter i*cept RS2 W4521092,52,12,5
Nokian WR D41203,12,92,0
Gislaved Euro Frost 61272,83,22,7
Kumho Wintercraft WP511292,72,83,2
Pirelli Cinturato Winter1292,42,02,4
Viking Win Tech1302,53,22,5
Priemerné opotrebovanie pneumatiky:109 g/1,000 km  

V rozmeroch 185/65 R15 je výsledok spoločnosti Michelin pozoruhodný, najmä pokiaľ ide o výkon na snehu, pretože kompromis medzi nízkym opotrebovaním pneumatík a dobrou bezpečnosťou jazdy je v zasneženom teréne mimoriadne náročný.

Opotrebovanie pneumatík zimné pneumatiky 205/55 R16

205/55R16 (Zimné pneumatiky 2020)Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑Hodnotenie na suchej vozovkeHodnotenie na mokrej vozovke Hodnotenie na zasneženej vozovke
Tristar Snowpower HP862,25,54,3
Michelin Alpin 6872,52,02,1
King Meiler Winter Tact WT811013,75,42,9
Falken Eurowinter HS011132,92,32,7
Dunlop Winter Sport 51182,52,32,0
Sava Eskimo HP21203,13,12,5
Hankook Winter i*cept RS21212,52,02,1
Goodyear Ultra Grip 9+1223,02,01,8
Toyo Observe S9441253,22,52,3
Giti Gitiwinter W11263,43,32,0
Continental Winter Contact TS8601273,01,82,0
Maxxis Premitra Snow WP61352,02,32,5
Semperit Speed-Grip 31363,72,11,9
Bridgestone Blizzak LM0051452,11,32,1
Pirelli Cinturato Winter1493,32,21,8
Priemerné opotrebovanie pneumatiky:121 g/1,000 km  

Environmentálne povedomie nie je nikdy dôležitejšie ako bezpečnosť jazdy. Pneumatika Michelin Alpin 6 je efektívnejším kompromisom.

Opotrebovanie pneumatík Zimné pneumatiky 195/65 R15

195/65R15 (zimné pneumatiky 2021)Opotrebovanie pneumatiky g/1,000 km]Hodnotenie na suchej vozovkeHodnotenie na mokrej vozovke Hodnotenie na zasneženej vozovke
BF Goodrich G-Force Winter 21002,22,61,9
Michelin Alpin 61051,92,52,2
Vredestein Wintrac1092,52,32,2
General Tire Altimax Winter 31243,43,51,9
Nokian WR Snowproof1272,53,32,3
Dunlop Winter Response-21322,02,12,0
Goodyear Ultra Grip 9+1342,31,82,0
Kumho Wintercraft WP511373,63,02,5
Barum Polaris 51433,03,22,0
Continental Winter Contact TS8601452,71,61,9
GT Radial Winter Pro 21493,53,52,4
Laufenn i Fit+ LW311592,62,21,9
Yokohama Bluearth*Winter V9061632,13,12,2
Falken Eurowinter HS011642,32,72,4
Maxxis Premitra Snow WP61672,22,32,6
Bridgestone Blizzak LM0051712,51,72,8
Priemerné opotrebovanie pneumatiky:139 g/1,000 km 

Výsledky zimnej pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 sú prekvapujúce, s nadpriemerným opotrebovaním.

BF Goodrich G-Force Winter 2 je na čele rebríčka so 100 g/1000 km, za ňou nasledujú Michelin Alpin 6 (105 g/1000 km) a Vredestein Wintrac (109 g/1000 km). Všetky tri pneumatiky vykazujú dobrý alebo uspokojivý výkon na snehu a mokrej vozovke.

Opotrebovanie pneumatík podľa výrobcu

Z hodnotenia vyplýva, že nie všetci výrobcovia pneumatík začlenili do procesu vývoja pneumatík maximálnu bezpečnosť jazdy a nízky vplyv na životné prostredie. Reklamné posolstvá často zdôrazňujú len výkon pneumatík, ale nie ich environmentálne vlastnosti.

Je nevyhnutné ešte viac zvýšiť povedomie verejnosti a zdôrazniť nielen výkonnosť pneumatík, ale aj ich vplyv na životné prostredie.

Opotrebovanie pneumatík ako plast v životnom prostredí

Plastový odpad v životnom prostredí a vo svetových oceánoch predstavuje pre našu civilizáciu čoraz väčší problém. Častice plastov sa nachádzajú v pôde, pitnej vode a dokonca aj vo vzduchu, ktorý dýchame.  To predstavuje čoraz väčšie riziko pre ľudské zdravie.

K opotrebovaniu dochádza v dôsledku interakcie medzi pneumatikou, povrchom vozovky a nečistotami na povrchu vozovky (napr. zvyšky lístia, odfúknutá zemina). Častice opotrebenia preto nie sú čistým opotrebením pneumatiky.

 Len malá časť opotrebenia pneumatík zostáva v atmosfére dlhší čas a prenáša sa do dýchacieho systému prostredníctvom vdychovaného vzduchu. V porovnaní s respirabilnou frakciou častíc (PM10 a PM2,5, ktoré majú priemer pod 10 μm, resp. 2,5 μm) sú častice z opotrebovania pneumatík príliš hrubé a neprenikajú hlboko do dýchacích ciest človeka. 

Väčšina opotrebovania pneumatík a vozovky zostáva na ceste alebo v jej blízkosti. Veľká časť z nich sa zbiera z ciest a je roznášaná zrážkami. Preteká cez kanalizačné systémy a čistí sa v čistiarňach odpadových vôd alebo priamo do oddelenej kanalizácie. Mimo miest sa povrchová voda z ciest zvyčajne vypúšťa otvorene, takže sa vylúhuje do pôdy.

Vo všeobecnosti platí, že emisie z cestnej dopravy by mali byť čo najnižšie, aby sa chránilo životné prostredie.

Tipy pre spotrebiteľov

  • Najmä pre častých vodičov sa oplatí kupovať pneumatiky s nízkym opotrebovaním – nielen pre vašu peňaženku, ale aj pre životné prostredie.
  • Letné/zimné pneumatiky by sa mali meniť podľa ročného obdobia, aby sa nedostali mimo správny teplotný rozsah a zbytočne sa tak nezvyšovalo ich opotrebenie.
  • Tlak gumy by sa mal pravidelne kontrolovať. Nedostatočné nahustenie môže zvýšiť opotrebenie rovnako ako nadmerné nahustenie.
  • Nastavenie nápravy by malo byť pravidelne kontrolované v špecializovanom servise, najneskôr vtedy, keď sa na pneumatike objaví nerovnomerné opotrebovanie.
  • Rovnomerný a opatrný štýl jazdy zaručuje nielen nízku spotrebu paliva, ale aj menšie opotrebovanie pneumatík.

Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!

Predchádzajúci článokČo je systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS?
Ďalší článokRadar Tyres sa objavuje v sortimente gumy.eu