Kedy, kde, ako a prečo? Toto sú otázky, ktoré Vám dnes zodpovieme v našom článku o autodiagnostike, ktorej cieľom je zistiť a analyzovať technické poruchy, ktoré ovplyvňujú motor.
Kontrolka diagnostiky motora bliká – čo mám robiť?
Toto je ten správny čas, kedy zájsť na autodiagnostiku. Ako sme písali v predchádzajúcom článku, keď kontrolka motora bliká alebo nezhasne po naštartovaní, môže v tom byť zakorenený vážny technický problém. A však ani najlepší automechanik nie je veštica a na prvý pohľad Vám nepovie o čo ide, pretože kontrolka motora môže indikovať viacero porúch, ako napr:
- upchatie palivového filtra,
- porucha lambda sondy,
- znečistený systém vstrekovania paliva,
- nesprávne palivo,
- chybné palivové čerpadlo,
- vzduch v systéme prívodu paliva,
- porucha katalyzátora a
- porucha zapaľovacej sviečky.
Tak preto netipujte čo to tak môže byť, neodpájajte zbytočne baterku či problém neignorujte! Príďte do servisu.
Aký je účel diagnostiky motora?
Cieľom diagnostiky motora je zistiť technické poruchy, ktoré ovplyvňujú motor a s ním súvisiace systémy (napr. porucha EGR ventilu, porucha snímača mŕtveho bodu, porucha zapaľovacieho transformátora). Kódy porúch zistené počas diagnostiky motora poskytujú užitočné informácie, ktoré pomáhajú technikom identifikovať poruchy. Okrem analýzy sa často vykonávajú skúšobné jazdy na identifikáciu ďalších problémov pomocou čítania údajov v reálnom čase.
Proces diagnostiky vozidla
Od dôkladného testu diagnostiky vozidla možno očakávať nasledujúce výsledky:
- Zber údajov: Technik vykoná potrebný test diagnostiky motora pripojením počítača alebo notebooku k centrálnemu počítaču vozidla. To si vyžaduje použitie špeciálneho konektora, ktorý sa môže líšiť v závislosti od značky a dokonca aj modelu vozidla. Po pripojení rozhrania otestuje funkcie motora pomocou špecifického softvéru, zvyčajne továrenského, a ak sa vyskytne porucha, softvér problém zakóduje. Mechanik môže kódy interpretovať na základe údajov výrobcu.
- Potvrdenie výsledkov testu.
- Presný test: V niektorých prípadoch sa po potvrdení výsledkov testu vykonajú ďalšie autodiagnostické testy zamerané na chybný subsystém. Nie je to vždy potrebné.
- Oprava: na základe získaných výsledkov technici vykonajú potrebný servis. Ide o časovo náročnú úlohu, ktorá si môže vyžadovať nákup zariadenia – oprava sa preto môže vykonať v iný deň.
- Overenie: Po vykonaní opravy sa opäť spustia testy autodiagnostiky, aby sa overila vykonaná práca. Ak bol problém úspešne vyriešený, proces je ukončený. Ak problém pretrváva, servis pokračuje.
Čo predstavuje program diagnostiky motora?
Pod diagnostickým programom motora rozumieme špeciálny softvér, ktorý umožňuje analyzovať poruchy motora. Po prepojení vozidla a počítača špeciálnym konektorom sa tieto programy používajú na testovanie.
Tieto programy nie sú zvyčajne lacnou záležitosťou. Medzi obľúbené programy na diagnostiku motora patria tieto softvére:
- AutoEnginuity
- FORScan
- VCDS (diagnostický systém VAG-COM)
- ScanTool
- BlueDriver
- TOAD (Total OBD & ECU Auto Diagnostics)
- Carista
- Autel MaxiSys
- Launch X431
- Scanmaster
- ScanDoc
- DashCommand
Mali by ste vykonať autodiagnostickú analýzu len v prípade chybového kódu?
Jediný vhodný okamih na kontrolu motora nie je iba jeho rozsvietená kontrolka! Tomuto chybovému hláseniu by sme sa mali snažiť vyhnúť a to tak, že na diagnostiku zájdeme skôr. Napríklad preventívne alebo keď sa motor počas jazdy začne chovať inak. Včasné odhalenie menších porúch motora vám do budúcna môže ušetriť nákladné a zložité opravy.
Príďte na autodiagnostiku do jedného z našich servisov alebo využite jedinečnú akciu! Kontrola pneumatík a podvozku za jedno euro a k tomu 10 EUR zľava na službu podľa Vášho výberu!