Pneumatiky môžu prísť do kontaktu s mnohými rôznymi povrchmi vozovky. Ľadom pokrytý asfalt, blatisté prašné cesty alebo hrboľaté dlažobné kocky predstavujú rôzne výzvy pre pneumatiky. Vďaka gumovému behúňu je pneumatika schopná odolať rôznym cestným podmienkam. Na základe vzoru dezénu možno pneumatiky rozdeliť do troch hlavných kategórií: asymetrické, symetrické a smerové. Výber správnej pneumatiky nie je ľahká úloha. Znalosť typov otáčania pneumatík a dezénov vám pomôže nájsť ideálnu pneumatiku!
Typy dezénu pneumatík: výhody a nevýhody
Symetrický dezén pneumatiky
Pneumatika so symetrickým dezénom má na oboch stranách behúňa dezén rovnakej veľkosti a konštrukcie. Ľavá a pravá strana teda plnia rovnakú funkciu. Symetrický vzor má mnoho výhod, z ktorých najdôležitejšie sú:
- Symetrický dezén poskytuje spotrebu, ktorá šetrí peňaženku.
- Vyznačuje sa vynikajúcou priľnavosťou k vozovke a odolnosťou proti opotrebovaniu aj pri intenzívnom opotrebovaní.
- Poskytuje vynikajúcu ovládateľnosť.
- Nízky valivý odpor a tichá jazda bez hluku.
Okrem výhod je pri výbere pneumatiky so symetrickým dezénom potrebné zvážiť aj niektoré nevýhody:
- Pneumatika so symetrickým dezénom je vhodná predovšetkým do mesta.
- Nie je to najefektívnejší vzor.
Asymetrický dezén pneumatiky
Ako už názov napovedá, pravá a ľavá strana dezénu pneumatiky s asymetrickým dezénom sú rozdielne. Zatiaľ čo vonkajšia časť behúňa je zodpovedná za stabilitu a manévrovateľnosť v ostrých zákrutách, vnútorná časť je zodpovedná za odvod vody a prevenciu aquaplaningu. Prečo je potrebné používať rôzne vzory? Pri zatáčaní totiž pôsobia na vnútornú a vonkajšiu stranu behúňa rôzne sily. Pri montáži kolies je dôležité skontrolovať označenie pneumatík. Označenie “outside” by malo byť na vonkajšej strane.
Výhody pneumatiky s asymetrickým dezénom:
- Znižuje riziko plávania na vode (aquaplaningu).
- Poskytuje lepšiu trakciu v ostrých zákrutách.
- Zvyšuje bezpečnosť jazdy v neoptimálnych podmienkach na ceste.
Nevýhody pneumatiky s asymetrickým dezénom:
- Pneumatika s asymetrickým vzorom má zvyčajne vyššie cenové rozpätie ako pneumatika symetrická.
- Pneumatiky s rôznymi povrchmi si vyžadujú viac pozornosti. Kontrola opotrebovania si vyžaduje väčšiu pozornosť pri týchto pneumatikách.
Smerový dezén pneumatiky (jednosmerná pneumatika)
Pneumatika so smerový dezénom, známa aj ako jednosmerná pneumatika má špecifický vzor v tvare písmena V. Jedinečný dezén zabezpečuje krátku brzdnú dráhu aj pri vysokých rýchlostiach. Pneumatika so smerový dezénom sa môže používať len v jednom smere otáčania, ktorý je vyznačený šípkou alebo iným piktogramom na stene pneumatiky. Smerové pneumatiky sa najčastejšie používajú na vysokovýkonných športových vozidlách.
Výhody smerovej pneumatiky:
- Kratšia brzdná dráha pri vysokých rýchlostiach.
- Vynikajúca voľba pre vodičov, ktorí pravidelne prekonávajú dlhé vzdialenosti.
- Vysoká priľnavosť na mokrých a klzkých cestách.
Nevýhody smerovej pneumatiky:
- Často sa vyskytujú problémy s opotrebovaním pílových zubov, preto je dobré kolesá na nápravách pravidelne vymieňať. Výmena je zvyčajne potrebná po 12 000 km.
- Vzhľadom na vysokú cenu sa smerové pneumatiky používajú najmä na športových vozidlách.
Pravidlo pre vzor pneumatiky: Aká má byť minimálna hĺbka dezénu pneumatiky namontovanej na osobnom aute?
Mnoho ľudí si kladie otázku: aká je minimálna hĺbka dezénu pneumatiky namontovanej na osobnom vozidle? Neexistuje žiadny predpis o vzore dezénu, ale hĺbka dezénu pneumatiky je upravená vyhláškou č. 464/2009 Z.z.Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky z 3. novembra 2009. Podľa vyhlášky č. 464/2009, § 5:
Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako:
a) 1 mm na vozidlách kategórie L1e,
b) 1,6 mm na vozidlách ostatných kategórií a 3 mm v prípadoch, keď osobitný predpis16) pre vozidlá kategórie M a N ustanovuje povinnosť použiť v cestnej premávke vozidlo vybavené zimnými pneumatikami „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“.
Namiesto zákonom stanovených 1,6 mm, resp. 3 mm je vhodné zvoliť pneumatiku s hĺbkou dezénu aspoň 4 mm. Väčšia hĺbka dezénu pneumatík môže pomôcť skrátiť brzdnú dráhu a zvýšiť bezpečnosť jazdy.
Často kladené otázky o smere otáčania a vzore pneumatiky
Smer otáčania letných pneumatík vs. smer otáčania zimných pneumatík: je v tom rozdiel?
Smer otáčania pneumatiky závisí od vzoru. Zatiaľ čo symetrické a asymetrické pneumatiky majú voľný smer otáčania, smerové pneumatiky majú pevný smer otáčania. Z toho vyplýva, že smer otáčania zimných a letných pneumatík je určený dezénom. Ak je dezén rovnaký, smer otáčania je rovnaký.
Aké problémy môže spôsobiť zmena smeru otáčania gumy?
V prípade smerových pneumatík je zakázané používať iný smer otáčania, ako je určený výrobcom. V prípade moderných pneumatík so symetrickým a asymetrickým dezénom je možné smer otáčania obrátiť. Vždy si pozrite pokyny na webovej stránke výrobcu pneumatík!
Aký je smer otáčania asymetrickej pneumatiky?
Smer otáčania asymetrickej pneumatiky je zameniteľný.
Ako rozpoznať označenie smeru otáčania gumy?
Pri pneumatikách s asymetrickým a symetrickým dezénom je možné smer otáčania obrátiť. Pri smerových pneumatikách je smer otáčania vyznačený šípkou alebo iným piktogramom.
Môže byť vzor pneumatiky na náprave iný?
Neodporúča sa používať na nápravách rôzne dezény pneumatík. Pre bezpečnú jazdu a dobrú trakciu odporúčame zvoliť pneumatiky s rovnakým dezénom.
Aký je dobrý dezén zimných pneumatík? Existuje najlepší dezén zimných pneumatík?
Zimné pneumatiky majú zvyčajne asymetrický dezén pre lepšiu priľnavosť. Neexistuje “najlepší dezén zimných pneumatík”, pretože vaše osobné potreby, typ vozidla, ktoré riadite, a vaše finančné prostriedky ovplyvňujú dostupné možnosti.
Je možné určiť smer otáčania použitej pneumatiky?
Áno, po približne 8 000 až 10 000 kilometroch dokáže kompetentný technik určiť smer otáčania použitej pneumatiky podľa spôsobu opotrebovania.