Prepichnutá či prasknutá pneumatika nie je nikdy nič príjemné. O to menej, keď sa vám defekt stane na ceste ďaleko od domova. Čo robiť a ako poškodenú pneumatiku rýchlo opraviť? Poradíme vám v našom článku.
Každého šoféra môže občas zaskočiť defekt na pneumatike. Niekedy stačí ostrý kameň, klinec či dlhodobé opotrebenie, a diera alebo prasklina je na svete. Je preto dôležité vedieť, čo v takej situácii robiť a ako postupovať, aby ste problém rýchlo vyriešili.
Čo robiť, keď dostanete defekt
Predstavte si, že šoférujete do práce, a zrazu začujete hlasný zvuk prasknutej pneumatiky. Môžete pocítiť stratu kontroly nad vozidlom, zvýšené vibrácie či iné problémy, ktoré zvyšujú riziko nehody. Dôležité je preto rýchlo a správne reagovať.
Postupujte systematicky, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov premávky:
- Zachovajte pokoj a pokúste sa čo najskôr a najbezpečnejšie zastaviť vozidlo na krajnici, v odstavnom pruhu alebo ideálne úplne mimo premávky.
- Zapnite výstražné svetlá, aby ste včas upozornili ostatných vodičov. Ak je to možné, oblečte si reflexný odev a v správnej vzdialenosti umiestnite výstražný trojuholník.
- Ak je to bezpečné, skontrolujte stav pneumatiky/pneumatík a zhodnoťte rozsah poškodenia.
- Ak dokážete sami vymeniť pneumatiku za rezervu alebo opraviť existujúci defekt, utobte to bezpečným spôsobom. Pomôcky na výmenu pneumatiky sú súčasťou povinnej výbavy (rezervné koleso, zdvihák, kľúč na matice).
- Ak si netrúfate na výmenu či opravu pneumatiky, zavolajte odťahovú službu a nechajte všetko ostatné na odborníkov.
- Ak ste použili dojazdovú rezervu alebo núdzovo opravili vzniknutý defekt, opatrne sa odvezte domov alebo do blízkeho autoservisu či pneuservisu. Ide totiž len o dočasné riešenia, ktoré neplnia náhradu plnohodnotnej pneumatiky.
- V prípade, že ste ako rezervu použili plnohodnotné koleso (nie dojazdové), alebo ste defekt opravili pomocou profesionálnej sady na opravy defektov, nemusíte už navštevovať servis. Stačí po určitom čase skontrolovať tlak v pneumatike.
Čo potrebujete vedieť o rezervnom kolese
Rezervné koleso je súčasťou povinnej výbavy, preto ho musíte mať vždy v kufri auta. Tvorí ho disk s pneumatikou, ktorá musí mať predpísaný rozmer. Súčasťou výbavy má byť tiež kľúč na matice alebo skrutky kolies a príručný zdvihák. Rátajte s tým, že rezerva nemusí mať dostatočný tlak, teda môže byť nutné ju dofúkať.
Čo sa týka rezervného kolesa, môže byť buď dojazdové alebo plnohodnotné.
- V prípade použitia dojazdového kolesa je povolená maximálna rýchlosť 80 km/h. Dojazdová pneumatika je tiež zvyčajne užšia ako bežná. Treba teda jazdiť opatrne a prispôsobiť tomu aj štýl jazdy. Ide len o dočasné koleso, ktoré je potom nutné vymeniť za plnohodnotné.
- Ak máte ako rezervu plnohodnotné koleso, nemusíte už následne nič meniť. Jazdiť môžete tak ako bežne. Netreba však zabúdať na to, že rezerva má štandardne letný dezén, preto je nutné zvýšiť opatrnosť v prípade zimných podmienok na cestách.
Rezervu je potrebné použiť v prípade väčšieho poškodenia kolesa, kedy nie je možné pneumatiku rýchlo opraviť, a nechce sa vám platiť za odťah. Ide však o pomerne náročnú a špinavú prácu, ktorú nezvládne každý. Oveľa jednoduchšia je druhá možnosť, teda núdzová oprava kolesa.
Rýchla oprava defektu krok za krokom
Toto riešenie je menej časovo náročné a zvládne ho takmer každý. Nie vždy je však možné defekt takto opraviť.
Možné to je v prípade:
- malých prepichnutí (napríklad od klincov a malých ostrých predmetov) v oblasti behúňa,
- dier, ktoré nie sú väčšie ako 6 mm.
Nie je to možné v prípade:
- že je poškodená bočnica pneumatiky,
- poškodení väčších ako 6 mm.
Samozrejme, podmienkou takejto opravy je tiež sada na opravu pneumatík, ktorú sa oplatí mať vo výbave, hoci nie je povinná. Umožní vám totiž dočasne vyriešiť defekt bez nutnosti zdvíhať auto a špiniť si ruky. Môže vám tiež ušetriť peniaze za odťah.
Čo potrebujete na opravu pneumatík
Na trhu existuje niekoľko typov sád alebo produktov určených na rýchlu opravu bezdušových, prípadne aj dušových pneumatík. Na výber máte napríklad:
- Sprej na opravu defektu – jednoduchý spôsob opravy, kedy sa do pneumatiky cez ventil vtlačí špeciálny tmel v spreji, ktorý vyplní miesto prepichnutia a zároveň pneumatiku nafúkne.
- Tmel alebo utesňovač na opravu defektu – tesniace prostriedky nájdete aj vo forme tmelu alebo tzv. slime. Môžu byť dostupné samostatne alebo v sade s kompresorom, ktorý zabezpečí nahustenie pneumatiky.
- Sada na opravu defektu – štandardne obsahuje knôty, lepidlo, nástroj na opravu (prierazník/šidlo/vrták), prípadne adaptér na ventil a bombičky na nahustenie. Je určená na opravu bezdušových pneumatík.
Postup pri oprave pneumatiky
Konkrétny postup sa môže líšiť podľa typu sady alebo produktu na opravu. Všeobecne však postupujete približne takto:
- Nájdite miesto, kde je pneumatika prepichnutá.
- Ak je to možné, odstráňte predmet, ktorý prepichnutie spôsobil. Pomôcť vám môže nástroj na vytiahnutie, ktorý sa nachádza v niektorých sadách.
- Následne aplikujte sprej na opravu alebo tmel, pričom postupujte podľa priloženého návodu.
- Ak chcete na opravu použiť knôty, musíte najskôr pripraviť otvor pomocou šidla/vrtáku. Potom prevlečiete knôt a nanesiete lepidlo či roztok. Umiestnite knôt podľa návodu a zvyšok odrežte.
- Vo všetkých prípadoch sa uistite, že je pneumatika dostatočne nahustená. Ak máte kompresor, použite ho, alebo pneumatiku dofúknite na najbližšej čerpacej stanici.
V prípade spreja by mala byť pneumatika dostatočne nahustená.
S takto utesnenou pneumatikou jazdite opatrne a čo najskôr navštívte pneuservis, kde sa postarajú o plnohodnotnú a odbornú opravu alebo výmenu pneumatiky.