Dostal som defekt, čo mám robiť? Oplatí sa zavolať odťahovku alebo je lepšie vymeniť pneumatiky svojpomocne? Čo mám robiť, ak počas jazdy dostanem defekt? Čo môže spôsobiť prepichnutie a ako mu možno predísť? V tomto článku nájdete odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa prepichnutia!
Čo spôsobuje defekt?
Defekt je jedným z najbežnejších typov porúch pneumatiky. Defekt je diera vo vonkajšej vrstve pneumatiky spôsobená vonkajším nárazom. Strata tlaku v pneumatike spôsobí, že pneumatika prestane fungovať. V minulosti viedli prepichnutia k vážnym nehodám, ktoré často viedli k zraneniam osôb. Vďaka technologickému pokroku sa výrazne znížila úmrtnosť v dôsledku prepichnutia.
Aby ste pochopili, ako sa vyhnúť defektu, je dôležité odpovedať na nasledujúcu otázku: Čo spôsobuje defekt? Tieto dva hlavné typy chýb môžu byť spôsobené rôznymi vplyvmi:
- Pomalé prepichnutie: pod pomalým prepichnutím rozumieme poruchy, ktoré vedú k výraznému zníženiu tlaku v pneumatike v priebehu niekoľkých hodín alebo dní. Môže ho spôsobiť poškodený ventil, defekt ráfika alebo malý cudzí predmet zavŕtaný do behúňa pneumatiky. Pomalé prepichnutie je menším rizikom ako prepichnutie. Systém TPMS zvyčajne signalizuje klesajúci tlak v pneumatikách skôr, ako sa stane kriticky nízkym.
- Prepichnutie: prepichnutie je porucha pneumatiky, ktorá vedie k náhlemu poklesu tlaku v pneumatike. Príčinou môže byť aj štrukturálna porucha bočnice pneumatiky spôsobená ostrými predmetmi na povrchu vozovky, vonkajšími silami a náhlym manévrovaním pri nízkom tlaku.
Mám defekt pneumatiky, čo mám robiť?
Závažné defekty na diaľnici
Neskúsení vodiči sa často pýtajú: Pustil som pneumatiku počas jazdy, čo mám robiť? Odpoveď je kontraintuitívna, preto sa oplatí zapamätať si nasledujúce tipy.
Defekt na diaľnici:
- Po zistení poruchy udržiavajte rýchlosť vozidla. Trenie prepichnutej pneumatiky sa výrazne zvýši. Bez zrýchlenia hrozí značné riziko driftovania auta.
- Po stabilizácii auta pomaly zaraďte do zastavovacieho pruhu alebo iného bezpečného miesta na zastavenie! Ak je to možné, postupne znižujte rýchlosť vozidla a namiesto brzdenia zvoľte jazdu na voľnobeh.
- Vyhnite sa náhlym manévrom!
- Ak ste na diaľnici alebo ceste, noste rozlišovaciu vestu! Zapnite výstražné svetlá a zobrazte výstražný trojuholník.
- Ak sa nachádzate na diaľnici, zavolajte diaľničnú políciu na tiesňové číslo (112).
Odťahovanie vs. vlastná výmena pneumatík: ktorá je najlepšia voľba?
Po bezpečnom zastavení vozidla máte dve možnosti: vymeniť pneumatiky sami alebo zavolať odťahovú službu. Pri rozhodovaní zvážte nasledujúce faktory:
- Väčšina nových automobilov vyžaduje asistenčné služby na 1-3 roky. V týchto prípadoch sa za odťah neplatí žiadny príplatok. Preto sa oplatí využiť asistenčnú službu.
- Je vozidlo vybavené iba súpravou na opravu defektu? Súprava je vhodná na opravu menších poškodení behúňa a nemožno ju použiť na opravu veľkých defektov pneumatiky. V takomto prípade sa oplatí obrátiť na záchrannú službu!
Ak ste sa na základe uvedeného zoznamu rozhodli vyhľadať odbornú pomoc, môžete si vybrať z nasledujúcich možností:
- Asistenčná služba: väčšina majiteľov nových vozidiel má nárok na asistenčnú službu počas 1 až 3 rokov. Väčšina značiek automobilov ponúka celoštátne pokrytie.
- Odťahové spoločnosti: Odťahové spoločnosti poskytujú rýchlu pomoc v prípade poruchy. Zvyčajne poskytujú odťah a následnú výmenu pneumatík.
- Mobilná oprava pneumatík: mobilná oprava pneumatík je služba, pri ktorej technici počas telefonického rozhovoru posúdia vybavenie potrebné na opravu. Mobilnú službu opravy pneumatík poskytuje call centrum.
Ručná výmena kolesa v prípade defektu
Ak je rezervné koleso vo vašom vozidle a miesto výmeny pneumatík bezpečné a máte potrebné zručnosti, môžete si rezervné koleso namontovať sami. Môžete to urobiť podľa nasledujúcich krokov.
Výmena kolies v prípade defektu:
- V mieste zdvíhania zaklincujte kolesá diagonálne! Umiestnite kliny na obe strany!
- Zdvihnite vozidlo koleso po kolese a pod podvozok umiestnite zdvihák.
- Uistite sa, že je vozidlo stabilné! Až potom pokračujte vo výmene kolesa!
- Odskrutkujte skrutky kolies!
- Odstráňte poškodené koleso!
- Nasaďte rezervné koleso! Utiahnite skrutky kolies! Na tento účel otočte kľúčom na kolesá čo najviac šikmo!
- Spustite vozidlo pomocou zdviháka, odstráňte kliny a skontrolujte tlak v pneumatikách! Poškodenú pneumatiku vložte späť do vozidla!
Často kladené otázky a odpovede
Čo je to defekt?
Defekt je porucha pneumatiky, ktorá vedie k náhlemu a veľkému poklesu tlaku v pneumatike. Ak sa vyskytne počas jazdy, môže znížiť ovládateľnosť vozidla a zvýšiť riziko nehody.
Aké sú príčiny defektu?
Defekt je zvyčajne spôsobený jedným z nasledujúcich troch faktorov. Príčiny porúch:
- vniknutie ostrého predmetu, ktorý zostal na vozovke, do behúňa,
- vysoké vonkajšie sily spôsobujú štrukturálne zlyhanie gumovej bočnice (zovretie gumovej bočnice),
- náhly manéver s nízkym tlakom v pneumatikách.
Dá sa opraviť prepichnutá pneumatika?
V mnohých prípadoch sa dá prepichnutá pneumatika opraviť. Väčšinu pomalých prepichnutí môže opraviť odborník.
Je možné opraviť defekt?
Pomalé prepichnutia sa zvyčajne dajú opraviť. To sa samozrejme najlepšie robí s pomocou profesionálov so správnymi odbornými znalosťami a nástrojmi. A čo poškodenie pneumatík spôsobené náhlou stratou tlaku? Prepichnutie sa bohužiaľ nedá opraviť.
Ako možno znížiť riziko defektu?
Riziko poruchy možno výrazne znížiť prijatím nasledujúcich preventívnych opatrení:
- Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách! Podľa štúdie 71 % motoristov jazdí na pneumatikách s nedostatočným tlakom. To zvyšuje nielen spotrebu paliva, ale aj riziko prepichnutia.
- Ak je koleso vystavené výrazným vonkajším silám, skontrolujte dezén! Malý hrbolček môže byť znakom pomalého prepichnutia.
- Pred dlhou cestou požiadajte o pomoc odborníka, ktorý zhodnotí stav vašich pneumatík. To je možné vykonať v ktoromkoľvek z našich servisov v celej krajine.
Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!