Prístrojová doska. Každý z nás pozná ten nepríjemný pocit, keď mu zasvieti červená kontrolka s nedostatkom paliva. Vieme aj to, že ak sa tam objaví kontrolka, ktorá sa podobá Aladínovej lampe musíme skontrolovať olej. Taktiež vieme bez problémov na prvý pohľad zistiť koľko máme najazdených kilometrov a ďalšie užitočné veci. Medzi tie napríklad patrí stav nášho motora, ktorý ma tiež svoju vlastnú kontrolku. V tomto článku sa Vám pokúsime priniesť bližšie informácie k tejto signalizácií, ale skutočný problém, ktorý rozsvietená kontrolka znamená Vám s určitosťou povie iba Váš automechanik!

Čo je to kontrolka motora?

Ako spomíname vyššie kontrolka motora je piktogram na prístrojovej doske, ktorý je jednou z najdôležitejších častí palubného diagnostického systému vozidla. Výrobcovia môžu používať rôzne označenia. Najčastejšie sa používajú tieto:

Piktogram motora

nápis “Check”

Symbol “Check engine”

Okrem rôznych označení sa môžu líšiť aj farebné kódy. Zatiaľ čo drobné a stredne dôležité poruchy sa často označujú žltou farbou, tie závažnejšie môže predznamenávať červená farba. Ak kontrolka bliká alebo svieti neustále, nezáleží na farbe, môže signalizovať vážny technický problém, ktorý je potrebné čím skôr riešiť! Pri vozidlách v dobrom technickom stave sa kontrolka motora rozsvieti po zapnutí zapaľovania a zhasne krátko po naštartovaní motora. Ak kontrolka motora zostane svietiť alebo sa rozsvieti počas jazdy, systém riadenia motora zistí poruchu.

Význam kontrolky motora: akú poruchu môže signalizovať rozsvietenie kontrolky motora?

Blikajúca kontrolka motora môže signalizovať viacero technických porúch. Najčastejšie príčiny sú:

Porucha EGR – medzi príznaky poruchy patrí kolísanie voľnobežných otáčok, zvýšená spotreba paliva, klepanie a často aj blikajúca kontrolka motora.

Porucha zapaľovania, porucha zapaľovacej sviečky – kontrolka motora môže blikať, ak dôjde k poruche zapaľovania valcov alebo poruche zapaľovacej sviečky

Porucha katalyzátora – porucha katalyzátora je jedným z vážnejších príznakov a zvyčajne ju sprevádza stála kontrolka, blikajúca kontrolka alebo červená kontrolka.

Do palivového systému sa dostal vzduch – Jedným z najčastejších dôvodov kontrolky motora je však to, že sa do palivového systému dostal vzduch. Príčinou môže byť otvorený uzáver palivovej nádrže.

Nefunkčné palivové čerpadlo – Príčinou kontrolky môže byť aj nefunkčné palivové čerpadlo. Ak je tlak palivového čerpadla nižší ako 3 atmosféry, systém palivového čerpadla je pravdepodobne poškodený. Toto je možné skontrolovať len pomocou profesionálnych nástrojov a domáca oprava nie je možná.

Nesprávny typ paliva – rozsvieti sa kontrolka motora okamžite po doplnení paliva? Existuje vysoká pravdepodobnosť, že do nádrže bol naliaty nesprávny typ alebo trieda benzínu.

Znečistený systém vstrekovania paliva – Výrazne znížený výkon motora a kontrolka motora? Ak áno, systém vstrekovania paliva môže byť kontaminovaný. Hoci je možné systém vyčistiť doma, je lepšie zveriť ho odborníkovi, aby bol výsledok dokonalý.

Porucha snímača lambda – Snímač lambda alebo kyslíkový snímač je komponent, ktorý sa nachádza v motorových vozidlách. Jeho úlohou je kontrolovať pomer vzduchu a paliva. Porucha môže spôsobiť rozsvietenie výstražnej kontrolky. Oprava je možná len s potrebným náradím a odbornými znalosťami a nie je možná v domácich podmienkach.

Upchatie palivového filtra – podobne ako pri poruche palivového čerpadla môže upchatie palivového filtra znížiť tlak paliva v palivovej lište. To môže následne spôsobiť blikanie kontrolky motora. Na vyriešenie problému je potrebná odborná pomoc.

V žiadnom prípade sa nepokúšajte odstrániť kontrolný signál motora metódami “urob si sám”. Kontrolka motora sa rozsvieti pri elektronickej poruche motora. Takže aj keď ju doma „umelo“ na prístrojovej doske „vypnete“, prípadne riskujete svoj život, chybový kód sa po prvom meraní vráti, pretože skutočná porucha nebola odstránená.

Taktiež ak vyberiete batériu bez skúseností môže to narobiť dodatočné problémy ako napríklad vybité rádio, ktoré neskôr nemusí fungovať pokiaľ neovládate jeho výrobný kód. Taktiež môže byť problém s otváraním okien alebo ak máte nainštalovaný poplašný systém, ktorý ste zakúpili v doplnkovom predaji môže taktiež zlyhať.

Často kladené otázky a odpovede

Potrebujem servis, ak kontrolka  motora zmizne?

Hoci kontrolka  motora niekedy sama od seba zhasne, neznamená to, že sa porucha motora vyriešila. V takýchto prípadoch vám odporúčame navštíviť servis, kde si môžete skontrolovať stav vášho vozidla pomocou diagnostických prístrojov motora.

Čo signalizuje blikajúca kontrolka poruchy motora?

Často môže blikajúca kontrolná porucha motora signalizovať naliehavý technický problém, ktorý je potrebné odstrániť. Ak na prístrojovej doske vidíte neustále blikajúcu kontrolku poruchy motora, je dobré čo najskôr nechať svoje vozidlo skontrolovať technikom.

Kontrolka motora vždy svieti. Oplatí sa dať vozidlo do servisu?

Áno, okrem blikajúcej a červenej kontrolky môže na vážnu poruchu poukazovať aj stála kontrolka. Ak kontrolka motora svieti nepretržite, je vhodné okamžite kontaktovať servis.

Je bezpečné zrušiť kontrolku motora?

Podľa nášho názoru nie je. Niekedy však počítač nezruší signál poruchy hneď po odstránení poruchy motora, v takom prípade môže byť užitočné zrušiť kontrolku motora. Ak bola porucha odstránená technikom po technickej kontrole, môžete kontrolku vypnúť, ale možné je aj, že motor hlási poruchu, ktorá ešte nebola predtým odstránená.

Čo znamená žltá kontrolka poruchy motora?

Väčšina výrobcov používa žltý indikátor poruchy motora pre mierne až stredne závažné poruchy systému motora.

Kontaktujte nás a rezervujte si termín v jednom z našich pneuservisov v akrajine:

AKCIA! KONTROLA PNEUMATÍK A PODVOZKU LEN ZA 1 EURO SPOLU SO ZĽAVOU 10 EUR NA SLUŽBU PODĽA VÁŠHO VÝBERU

SERVISY

Predchádzajúci článokStarostlivosť o pneumatiky: Kľúč k bezpečnosti a výkonu
Ďalší článokGT Radial MAXMILER ALLSeason2: Vynikajúci celoročný výkon!