Aký je správny tlak v pneumatikách? Ako na správne meranie tlaku v pneumatikách? Aké nebezpečenstvo predstavuje príliš vysoký alebo príliš nízky tlak v pneumatikách? Prečítajte si náš článok, v ktorom sú zhrnuté najdôležitejšie fakty o tlaku v pneumatikách a odpovede na často kladené otázky!
Podnetný výskum o tlaku v pneumatikách
V rámci série prieskumov, ktoré v roku 2005 začala Medzinárodná automobilová federácia (Fédération Internationale de l’Automobile, FIA), sa v niekoľkých krajinách Európskej únie pravidelne meria tlak v pneumatikách. Na základe viac ako 38 000 meraní dospeli vedci k nasledujúcim záverom:
- 71 % opýtaných vodičov jazdí na pneumatikách s nesprávnym tlakom.
- Neoptimálny tlak v pneumatikách vedie k vyššej spotrebe paliva. Z výskumu vyplýva, že autá v členských štátoch EÚ spotrebujú zbytočne každý rok 2 miliardy litrov paliva naviac v dôsledku nedostatočného tlaku na naftu. To predstavuje celkovú sumu približne 2,8 miliardy EUR.
- Iný tlak v pneumatikách, ako je špecifikovaný výrobcom, zvyšuje opotrebovanie behúňa. Podľa výskumu sa v EÚ každoročne predčasne opotrebuje viac ako 12 miliónov pneumatík z dôvodu nízkeho tlaku v pneumatikách.
- Nedostatočný tlak v pneumatikách môže spôsobiť nielen materiálne, ale aj ekologické škody. Uvedené je spojené s emisiami 4,8 milióna CO2 ročne.
Aké sú príznaky a nebezpečenstvá vysokého a nízkeho tlaku v pneumatikách?
Ako vyplýva z vyššie uvedeného výskumu, značná časť vodičov jazdí na pneumatikách s iným tlakom, ako je špecifikácia z výroby. Nedostatočný tlak môže dokonca ovplyvniť opotrebovanie pneumatík. Znaky vysokého a nízkeho tlaku:
- Nadmerný tlak v pneumatikách často vedie k nadmernému opotrebovaniu v strede behúňa.
- Príliš nízky tlak v pneumatike často vedie k nadmernému opotrebovaniu ramien behúňa (dvoch koncových častí).
- Pri optimálnom tlaku v pneumatikách je opotrebenie rovnomerné.
Okrem skúšky opotrebenia je dôležité používať profesionálny tlakomer na meranie tlaku v pneumatikách alebo systém TPMS nainštalovaný vo vozidle. Nesprávny tlak môže viesť k mnohým nebezpečenstvám. Nižšie sme zhrnuli najdôležitejšie z nich:
- Nedostatočný tlak v pneumatikách znižuje ovládateľnosť vozidla.
- Príliš nízky alebo vysoký tlak v pneumatikách môže viesť k výrazne dlhšej brzdnej dráhe.
- Príliš vysoký tlak v pneumatike môže spôsobiť jej explóziu počas jazdy.
- Riziko aquaplaningu sa výrazne zvyšuje.
- Môže viesť k abnormálnemu opotrebovaniu.
- Ovládateľnosť vozidla pri manévrovaní môže byť znížená.
Meranie tlaku v pneumatikách krok za krokom
Meranie tlaku v pneumatikách môžete vykonať sami, bez pomoci odborníka. Častým meraním sa môžete uistiť, že sú vaše pneumatiky nahustené podľa špecifikácií od výrobcu. Na získanie presného merania postupujte podľa týchto jednoduchých krokov.
Krok 1: Kúpte si tlakomer na meranie tlaku v pneumatikách! Vyberte si výrobok, ktorý má správne normy a je vhodný na presné meranie!
Krok 2: Merajte tlak len v studených pneumatikách!
Krok 3: Odstráňte viečko ventilu!
Krok 4: Pripojte zariadenie na meranie tlaku k ventilu!
Krok 5: Odčítajte hodnotu tlaku zobrazenú na meracom zariadení!
Krok 6: Ak je hodnota správna, nie sú potrebné žiadne ďalšie kroky, ak sa líši od špecifikácie výrobcu, použite kompresor na úpravu nahustenia pneumatiky!
Často kladené otázky o tlaku v pneumatikách
Čo je to systém monitorovania tlaku v pneumatikách? Čo je to snímač tlaku v pneumatikách?
TPMS je skratka pre anglický výraz “tire pressure monitoring system” (systém monitorovania tlaku v pneumatikách). Na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách používa snímač tlaku vzduchu v pneumatikách. Od novembra 2014 sú všetky vozidlá na trhu EÚ vybavené systémom TPMS.
Čo je merač tlaku v pneumatikách?
Merač tlaku v pneumatikách je špeciálny prístroj, ktorý vám pomôže skontrolovať úroveň tlaku v pneumatikách. Zvyčajne sú schopné presného merania v rozsahu 0,5 až 7 BAR.
Je bezpečné vypnúť snímač tlaku v pneumatikách?
Vypnutie snímača tlaku v pneumatikách sa neodporúča. Dve indikácie systému monitorovania tlaku v pneumatikách môžu znamenať:
- nedostatočný tlak v pneumatikách,
- porucha systému TPMS.
Vypnutím systému nie je vodič informovaný o úrovni tlaku.
Môžem systém monitorovania tlaku v pneumatikách kalibrovať doma?
Kalibrácia systému monitorovania tlaku v pneumatikách si vyžaduje odborné znalosti a skúsenosti, preto neodporúčame nastavovať systém TPMS doma. Navštívte jedno z našich profesionálnych servisných stredísk, kde vyškolení technici vykonajú potrebné úpravy.
Prečo svieti kontrolka tlaku v pneumatikách?
Svieti kontrolka tlaku v pneumatikách? Je pravdepodobné, že systém TPMS eviduje prudkú zmenu tlaku v pneumatike. Palubová doska vám toto zobrazí, ak sa rozsvieti výkričník a piktogram pneumatiky. Systém TPMS môže vysielať dva typy signálov:
- tlak v pneumatikách nie je optimálny.
- systém TPMS zlyhal.
Aký je optimálny tlak v pneumatikách úžitkových vozidiel?
Optimálny tlak v pneumatikách je uvedený v servisnej knižke vášho vozidla. V prípade niektorých vozidiel sa nachádza aj štítok na vnútornej strane rámu dverí vodiča. Vo všetkých prípadoch postupujte podľa pokynov výrobcu na nastavenie tlaku v dodávke.
Je kontrola tlaku v pneumatikách na čerpacej stanici spoľahlivá?
Kontrola tlaku na čerpacej stanici nie je nevyhnutne dobrý nápad. Hoci tlakomery sú zvyčajne nakalibrované, na presné meranie sa vyžadujú pneumatiky s nízkou teplotou. Cestné pneumatiky s teplým materiálom môžu ovplyvniť presnosť merania.
Zhrnutie tlaku v pneumatikách
Udržiavanie správneho tlaku v pneumatikách je mimoriadne dôležité, pretože môže znížiť spotrebu paliva, opotrebovanie, vplyv na životné prostredie a brzdnú dráhu vozdila. Tlak v pneumatikách sa oplatí často kontrolovať. Ideálne každé 2 týždne. Používajte špeciálne meracie zariadenia alebo v prípade potreby meracie zariadenia dostupné na čerpacích staniciach.
Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!