Spojka, menej známa ako spojka kľukového hriadeľa, je komponent umiestnený medzi prevodovkou a motorom. Jej úlohou je prenášať energiu generovanú motorom do prevodovky. Výmena spojky je zvyčajne potrebná z dôvodu opotrebovania spôsobeného bežným používaním. V tomto článku sme zhromaždili najdôležitejšie informácie o tejto téme.
Ako spojka funguje, jej časti a funkcie
Pred opisom procesu výmeny spojky je vhodné stručne spomenúť funkcie, a časti tohto komponentu. Spojka funguje tak, že vytvára uvoľniteľné spojenie medzi motorom a prevodovkou. Jej ďalšími funkciami sú prenos energie generovanej motorom do prevodovky, umožnenie plynulého rozjazdu a ochrana pred preťažením. Hoci je k dispozícii niekoľko typov spojok, väčšina moderných automobilov používa tzv. treciu kotúčovú spojkovú súpravu.
Hlavný valec spojky sa skladá z týchto častí:
- Axiálne ložisko sa nachádza medzi zostavou spojky a axiálnou pákou. Tento komponent prenáša silu medzi tlačnou tyčou a spojkou.
- Spojkový kotúč: spojkový kotúč zohráva veľmi dôležitú úlohu pri prevádzke vozidla. Jeho úlohou je spojiť hnacie ústrojenstvo s motorom. V prípade technickej poruchy spojkového kotúča nie je možné meniť prevodové stupne.
- Spojkový mechanizmus: funkciou spojkového mechanizmu je prenášať krútiaci moment motora na hriadeľ prevodovky. V prípade poruchy sa znemožní správne radenie prevodových stupňov.
Príznaky poruchy spojky: ako zistiť, kedy je čas na výmenu spojky
Väčšinu varovných príznakov možno ľahko rozpoznať, pretože spojka sa počas jazdy pravidelne používa. Tu sú niektoré z najdôležitejších príznakov poruchy spojky.
Príznaky poruchy spojky:
- Vozidlo sa rozbehne len s takmer úplne uvoľnenou spojkou.
- Stláčanie spojky si vyžaduje výrazne väčšiu silu ako zvyčajne.
- Pri preraďovaní sa vozidlu výrazne ťažko radí.
- Niektoré poruchy spojky znemožňujú zmenu prevodového stupňa.
- Pri preraďovaní je počuť nezvyčajný praskavý zvuk a cvakanie.
- Zo skrine spojky sa ozýva klepanie a cvakanie. Tento zvuk sa dá ľahko zameniť za abnormálny hluk motora.
- Pri zošliapnutí spojkového pedála sa ozývajú nezvyčajné zvuky.
- Do strmých kopcov sa jazdí ťažko a napriek vyšším otáčkam nie je riadenie vozidla jednoduchšie.
- Keď začnete jazdu, objaví sa nepríjemný spálený zápach.
- V prípade naozaj vážnej poruchy spojky je vozidlo nefunkčné.
Často kladené otázky a odpovede
Čo je to spojková súprava?
Súprava spojky, je súprava obsahujúca všetky diely potrebné na výmenu pokazeného hlavného valca spojky.
Mám problémy so stláčaním spojky, čo by to mohlo spôsobovať?
Ak si stláčanie spojky vyžaduje zvýšenú silu, bowden spojky je pravdepodobne chybný.
Čo je to spojkový kotúč?
Spojkový kotúč je komponent umiestnený medzi zotrvačníkom a spojkovou súpravou. Jeho funkciou je zabezpečovať spojenie medzi hnacím ústrojenstvom a motorom. Na jeho vonkajšom povrchu sa nachádza vrstva, ktorá sa opotrebúva a ktorá vyrovnáva rozdiel otáčok pri rozjazde a zmene prevodového stupňa.
Je dôležité si uvedomiť, že spojkový kotúč sa počas jazdy neopotrebúva, pretože diely sú zovreté a otáčajú sa spoločne. K treniu dochádza len pri zapínaní a vypínaní spojky, ku ktorému dochádza pri preraďovaní a štartovaní. Spojkový kotúč je najviac zaťažený pri rozjazde vozidla na strmej ceste. Okrem toho, vhodný štýl jazdy môže predĺžiť čas opotrebovania spojky.
Čo je to centrovanie spojky?
Súprava na centrovanie spojky je súprava, ktorú používajú automechanici na servis spojky. Nástroj na centrovanie sa používa na správne nasadenie spojkového kotúča do vozidla. Nástroj pomáha zabrániť zablokovaniu nápravy.
Aké sú príznaky vzduchovej spojky?
Príznaky vzduchovej spojky majú zvyčajnú charakteristiku. Jedným z varovných signálov môže byť, ak je pedál spojky mäkký a stláča sa oveľa ľahšie ako zvyčajne. Našťastie sa dá vzduch zo systému ľahko odstrániť pomocou správneho náradia a odborných znalostí.
Čo je to odvzdušňovač spojky?
Súprava na odvzdušnenie bŕzd a hydraulickej spojky je špeciálny nástroj, ktorý umožňuje profesionálom odstrániť vzduch z hermeticky uzavretého systému.