Interpretácia označení na bočnici pneumatiky nie je ľahká úloha. Ak sa však naučíme zložité znaky číslic a písmen, môžeme sa o pneumatike dozvedieť viac na prvý pohľad. Pomôžeme vám interpretovať označenia pneumatík v tomto sprievodcovi!

Interpretácia označenia pneumatík 

Na bočnici pneumatiky sú čísla, písmená a niekedy aj piktogramy. Tieto znaky sa riadia striktnými pravidlami. Označenie pneumatík vám pomôže zistiť veľkosť, pomer dezénu, priemer ráfika, číslo DOT, nosnostný a rýchlostný index konkrétnej pneumatiky. Dodatočné jedinečné označenia môžu označovať špeciálne vlastnosti jej dezénu a výrobcu pneumatiky. Pri pohľade na pneumatiku môžeme čítať nasledujúce označenia:

225/45 R 17 94V

Čo presne však tieto písmená a čísla znamenajú? Nižšie sme zhromaždili najdôležitejšie informácie o označení pneumatík. Ak chcete dešifrovať vyššie uvedený riadok kódu, prečítajte si náš článok!

1. Výrobca 

Väčšina pneumatík má názov výrobcu, logo alebo inú značku. To vám pomôže ľahko identifikovať, ktorá spoločnosť navrhla a vyrobila produkt. Príklady takýchto značiek sú:

  • Pirelli 
  • Continetal 
  • Toyo 
  • Falken 
  • Kumho 
  • Nexen 
  • Sumitomo 

Po označení výrobcu je behúň pneumatiky typom pneumatiky pre osobné auto v rámci značky. Z hľadiska funkcie sú pneumatiky definované vzormi. 

2. Označenie rozmeru pneumatiky 

Prvé číslo na bočnici pneumatiky udáva šírku behúňa kolesa v milimetroch. 

225 /45 R 17 94V

3. Pomer profilu 

Druhá hodnota za lomítkom je pomer profilu. Percentuálna hodnota, ktorá udáva výšku bočnice pneumatiky vzhľadom na behúň.

 225/ 45 R 17 94V

4. Štruktúra pneumatiky 

Nasledujúce označenie sa vzťahuje na štruktúru pneumatiky. Dva najbežnejšie zápisy sú D (diagonálne) a R (radiálne). 

Diagonálna : Diagonálna štruktúra pneumatiky je technológia používaná na starších vozidlách. Je pomenovaná podľa diagonálne umiestnených látok, ktoré spevňujú štruktúru. Označenie: D

Radiálna: Najbežnejšia štruktúra pneumatiky. Názov dostal podľa skutočnosti, že vrstvy tkaniny, ktoré spevňujú štruktúru, sú umiestnené v radiálnom smere vzhľadom na os otáčania. Označuje: R

 225/45 R 17 94V

5. Priemer kolesa

Ďalším označením pneumatiky je priemer ráfika. Hodnota v palcoch udáva priemer ráfika, na ktorý sa pneumatika hodí. Jeden palec zodpovedá 2,54 centimetrom. Podľa označenia pneumatiky v príklade sa pneumatika hodí na 17-palcový ráfik. Takže pasuje na ráfik s priemerom 17 * 2,54 = 43,18 centimetrov.

 225/45 R 17 94V

6. Index zaťaženia (LI) a index rýchlosti (SI)

Nakoniec sa v riadku zobrazí index zaťaženia a rýchlosti. Kým rýchlostný index (SI) ukazuje maximálnu povolenú rýchlosť, index zaťaženia (LI) zobrazuje maximálnu nosnosť pneumatiky. Číslo 94 v príklade znamená, že pneumatika unesie maximálne zaťaženie 670 kilogramov. Značka V označuje, že pneumatika má maximálnu rýchlosť 240 kilometrov za hodinu. Chcete ľahko interpretovať rôzne notácie? Potom vám odporúčame prečítať si náš článok o rýchlosti a indexe zaťaženia.

 225/45 R 17 94V 

7. Číslo DOT

Pomocou čísla DOT zistíte kedy presne bola konkrétna pneumatika vyrobená. Na základe DOT čísiel rozlišujeme nové a čerstvo vyrobené pneumatiky.

Pre pneumatiky vyrobené pred rokom 2010 je číslo DOT trojmiestne a pre pneumatiky po roku 2010 štvormiestne. Prvé dve zo štyroch číslic označujú týždeň v ktorom bola pneumatika vyrobená, tretia a štvrtá číslica označujú rok výroby.


Je dôležité poznamenať, že pneumatiky skladované za správnych podmienok, ale ešte nenamontované, si perfektne zachovajú svoje pôvodné vlastnosti po dobu 5 rokov. To znamená, že montáž nepoužitej 5-ročnej pneumatiky na auto nepredstavuje žiadne technické riziko.

8. Špeciálne označenia 

Okrem vyššie uvedeného označenia pneumatiky možno niekedy nájsť na bočnici pneumatiky aj iné špeciálne označenia. Zhromaždili sme najbežnejšie zápisy:

  • ? 4S / AW / Každé počasie:  Pneumatika, ktorú možno používať celoročne. 
  • C:  zosilnená kostra pneumatiky – určené pre Van a LT vozidlá
  • 3 Piktogram vrcholu a snehovej vločky (3PMSF): Zimná pneumatika, ktorá poskytuje lepšiu trakciu a výkon v zimných podmienkach.
  • M + S (blato a sneh): Pneumatika určená pre zasnežené a blatisté vozovky. Vďaka špeciálnemu dezénu a zloženiu gumovej zmesi poskytuje oveľa väčšiu trakciu v blate a snehu ako bežná pneumatika alebo ako letná pneumatika. 
  • RF (reinforced):  Zosilnený typ pneumatiky, ktorý zvládne vyššiu záťaž.
  • TL (bezdušová) : Bezdušová pneumatika.
  • TT (dušová): Pneumatiky s dušou. Tieto typy pneumatík sa v moderných vozidlách nepoužívajú.
  • TWI (indikátor opotrebovania behúňa): Indikátor opotrebovania nastavený na špecifikovanú úroveň (minimálne 1,6 mm). Pomáha sledovať opotrebovanie pneumatík a predchádzať nehodám spôsobeným nadmerným opotrebovaním.
  • RFT, Run Flat, SSR, ROF, RFT, DRIVEGUARD: Môže pokračovať v prevádzke keď má nižší tlak alebo je prepichnutá. Nedajú sa na nej opraviť defekty a je kompatibilná len s autami vybavenými TPMS.
  • Tesnenie s-i, CONTISEAL Pneumatika vybavená samoopravnou technológiou. Na vnútornú stranu behúňa pneumatiky sa aplikuje lepkavý hustý tesniaci prostriedok na zacelenie prepichov. 
  • Maximálne zaťaženie:  Maximálne zaťaženie (pri pneumatikách C. ide hlavne o to, koľko môžete naložiť) 
  • All Season: Označenie celoročných pneumatík. Vďaka zloženiu behúňa a gumovej zmesi ich možno použiť v zimných aj letných podmienkach.

Zhrnutie 

Pomocou označenia pneumatík tak na prvý pohľad zistíte rozmer, dezén, priemer kolesa, index rýchlosti a nosnosti či čas výroby pneumatiky. To môže veľmi pomôcť pri kúpe pneumatiky. Aby ste si jednoducho prečítali užitočné informácie o akejkoľvek pneumatike, použite to, čo ste si prečítali v článku vyššie!

Chcete si kúpiť novú pneumatiku, ale máte problém nájsť tú správnu pre vaše vozidlo? Použite modul na vyhľadávanie pneumatík na našej stránke!

Vyberte si z našej ponuky zimných pneumatík.

Predchádzajúci článokPoužitie snehových reťazí pre bezpečnú jazdu v zime
Ďalší článokČo treba vedieť o pneumatikách odolných proti prepichnutiu?