Tabuľka dráhy zastavenia a jej postupný výpočet
Dráha zastavenia je vzdialenosť prejdená medzi detekciou núdzovej situácie a zastavením vozidla. Jej prvkami sú reakčná vzdialenosť, čas technického oneskorenia bŕzd a brzdná dráha. Dráha zastavenia môže byť ovplyvnená mnohými faktormi, ako je kvalita pneumatík, hĺbka dezénu, jazdné schopnosti, povrch vozovky, celkový technický stav vozidla (najmä brzdové kotúče a doštičky) alebo tlak v pneumatikách. Vzťah medzi rýchlosťou a dráhou zastavenia nájdete v tabuľke dráhy zastavenia (v našom článku uvádzame jednotlivé kroky na jej výpočet).
Najdôležitejšie základné pojmy
Pred predstavením tabuľky dráhy zastavenia je dôležité ujasniť si niektoré základné pojmy! Chceli by ste vedieť rozdiel medzi reakčnou vzdialenosťou, brzdnou dráhou a dráhou zastavenia? Najdôležitejšie definície sú zhrnuté nižšie:
1. Reakčná vzdialenosť
Reakčná vzdialenosť je vzdialenosť prejdená medzi detekciou núdzovej situácie a brzdnou odozvou vodiča. Priemerný reakčný čas je medzi 0,5 a 2 sekundami. Vo všeobecnosti platí, že ľudia s väčšími vodičskými skúsenosťami sú schopní reagovať na mimoriadne situácie v kratšom čase. Reakčný čas je najrýchlejší vo veku 40 až 50 rokov, zatiaľ čo čas odozvy je často pomalší u ľudí s čerstvým vodičským preukazom a u starších vodičov. Reakčná vzdialenosť je výrazne ovplyvnená rýchlosťou vozidla. Ak je rýchlosť dvojnásobná, zdvojnásobí sa aj reakčná vzdialenosť.
2. Čas odozvy bŕzd (technické oneskorenie brźd)
Čas odozvy bŕzd (technické oneskorenie bŕzd) sa vzťahuje na čas medzi stlačením brzdového pedála a aktiváciou brzdového systému. Pred tým, ako brzdový systém začne znižovať rýchlosť, je potrebné aktivovať jeho mechanické časti. Okrem vysokej rýchlosti jazdy môže čas odozvy bŕzd znamenať aj niekoľko metrov brzdnej dráhy navyše.
3. Brzdná dráha
Brzdná dráha je vzdialenosť ktorú vozidlo prejde počas účinného času brzdenia. Je dôležité poznamenať, že medzi rýchlosťou vozidla a brzdnou dráhou existuje kvadratický vzťah. Dvojnásobná rýchlosť zanemaná štvornásobnú brzdnú dráhu.
4. Dráha zastavenia
Dráhou zastavenia rozumieme súčet troch vyššie uvedených stupňov, t. j. prejdenú vzdialenosť medzi vnímaním núdzovej situácie a úplným zastavením.
Tabuľka dráhy zastavenia
Pomocou nižšie uvedenej tabuľky je ľahké určiť, akú dráhu zastavenia má priemerný rodinný automobil . Prvý stĺpec zobrazuje rýchlosť, druhý vzdialenosť prejdenú počas reakčného času, potom brzdnú dráhu na suchom a mokrom povrchu a nakoniec celkovú dráhu zastavenia.
Tabuľka dráhy zastavenia | ||||
Rýchlosť (km/h) | Vzdialenosť prejdená počas reakčného času (m) | Brzdná dráha na suchom povrchu (m) | Brzdná dráha na mokrom povrchu (m) | Dráha zastavenia (m) |
40 | 17 | 9 | 13 | 26-30 |
50 | 21 | 14 | 20 | 35-41 |
60 | 25 | 20 | 29 | 45-54 |
70 | 29 | 27 | 40 | 56-69 |
80 | 33 | 36 | 52 | 69-85 |
90 | 38 | 45 | 65 | 83-103 |
100 | 42 | 56 | 80 | 98-122 |
110 | 46 | 67 | 97 | 113-143 |
Čo môže ovplyvniť dráhu zastavenia?
Dráha zastavenia môže byť ovplyvnená mnohými faktormi. Nižšie sme zhrnuli faktory, ktoré majú na brzdnú dráhu najväčší vplyv:
1. Kvalita pneumatík
Testy pneumatík často zahŕňajú porovnávaciu analýzu brzdnej dráhy rôznych pneumatík. Všeobecne platí, že použitie materiálu, vzor a ďalšie technické vlastnosti prémiových pneumatík zabezpečujú kratšie brzdné dráhy. Zatiaľ čo nižšie kategórie pneumatík môžu brzdnú dráhu predĺžiť. Na našej stránke si môžete vybrať zo širokej ponuky kvalitných pneumatík. Objednajte si novú sadu pneumatík z nášho internetového obchodu!
2. Hĺbka dezénu
Správna hĺbka dezénu pneumatiky je mimoriadne dôležitá nielen pre zákonné požiadavky, ale aj pre bezpečnosť jazdy. Hĺbka dezénu pneumatiky môže výrazne ovplyvniť brzdnú dráhu . Nemecký automobilový magazín Auto Bild v teste skúmal, ako hĺbka dezénu pneumatiky ovplyvňuje brzdnú dráhu. Výskum priniesol prekvapivé výsledky:
- Pri brzdení zo 120 km/h potrebovali nové pneumatiky na zastavenie maximálne 60 metrov.
- V prípade zákonného minima 1,6 mm bola brzdná dráha viac ako 150 metrov.
- Tam, kde testovacie vozidlá zastavili s novými pneumatikami, pokračovali vozidlá s opotrebovanými pneumatikami rýchlosťou 106 km/h.
3. Vodičské schopnosti
Nie je prekvapením, že na dráhu zastavenia majú výrazný vplyv aj vodičské schopnosti. Pre skúsených vodičov môže byť priemerný reakčný čas až o 75 % kratší ako u menej skúsených vodičov.
4. Povrch vozovky
Na ľadom pokrytom, mokrom a inom povrchu s nízkou priľnavosťou sa nielen zvyšuje celková brzdná dráha, ale znižuje sa aj ovládateľnosť auta. Po letných búrkach môže dôjsť k aquaplaningu (kĺzaniu po vode), čo môže viesť až k nehode. Pre bezpečnú jazdu znížte na klzkom povrchu vozovky rýchlosť.
5. Celkový technický stav vozidla
Vedeli ste, že celkový technický stav vozidla ovplyvňuje dráhu zastavenia? Opotrebované časti bŕzd ju môžu výrazne predĺžiť. Okrem iného sa oplatí vziať auto na pravidelnú technickú kontrolu . Naši kolegovia s dlhoročnými skúsenosťami v servisnej sieti ARS kladú dôraz najmä na hodnotenie stavu bŕzd. Ak sa chcete vyhnúť čakaniu v rade, rezervujte si termín online! Naši zákazníci si môžu online zarezervovať termín jednej z našich profesionálnych služieb.
6. Tlak pneumatík
Podľa štúdie Medzinárodnej automobilovej federácie (Fédération Internationale de l’Automobile, FIA) 71 % skúmaných motoristov jazdí s pneumatikami s iným než správnym nahustením pneumatík . To vedie nielen k suboptimálnej spotrebe paliva, ale môže to viesť aj k predĺženiu brzdnej dráhy. Vo všetkých prípadoch jazdite s pneumatikami, ktoré spĺňajú špecifikácie výrobcu pre bezpečnú jazdu!
7. Rýchlosť
Vzhľadom na kvadratický vzťah medzi rýchlosťou a brzdnou dráhou možno dospieť k záveru, že:
- Pri dvojnásobnej rýchlosti je brzdná dráha štyrikrát dlhšia
- Pri trojnásobnej rýchlosti je brzdná dráha deväťkrát dlhšia
- Pri štvornásobnej rýchlosti je brzdná dráha šestnásťkrát dlhšia
Dodržujte zákonnú povolenú rýchlosť, aby ste jazdili bez nehôd a bezpečne!
8. Zaťaženie a hmotnosť vozidla
Závažný vplyv na celkovú brzdnú dráhu má aj zaťaženie a hmotnosť vozidla. Vyššia hmotnosť zvyšuje brzdnú dráhu, takže pri preprave väčšieho množstva cestujúcich a batožiny sa zvyšuje aj brzdná dráha.