Pretekárska dráha Nürburgring – čo o nej treba vedieť?

Oddelenie výskumu a vývoja spoločnosti Toyo Tires využíva preteky na Nürburgringu na vývoj takzvaných “slick” pneumatík.

24-hodinové preteky na Nürburgringu sú najväčšie európske preteky. Tento rok sa konal 50. ročník pretekov, na ktorých sa zúčastnilo 135 vozidiel a 230 000 divákov.

Takýto počet súťažiacich vozidiel je možný len vďaka veľkosti pretekárskeho okruhu, ktorý sa skladá z dvoch samostatných tratí, okruhu Grand Prix a okruhu Nordschleife. Celková dĺžka okruhu je 25,98 km.

Diváci budú môcť sledovať preteky po celej dĺžke trate.

Dráha sa nachádza v lese, v údolí a má vlastnú mikroklímu. To vytvára nestabilné poveternostné podmienky. V roku 2022 bolo 23 z 24 hodín pretekov nezvyčajne suchých.

Čo sa oplatí vedieť o tíme?

Toyo Tires sa spojilo s Ring Racing, pretože má rozsiahle skúsenosti s prípravou vozidiel na preteky na Nürburgringu.

Tím sa od roku 2020 zúčastňuje na pretekoch Nürburgring Langstrecken Series (NLS) a od roku 2021 na 24-hodinovke.

V roku 2022 bola prijatá nová zostava a tím prihlásil do NLS dve vozidlá Toyota GR Supra GT4, aby pripravil vozidlo na 24-hodinové preteky.

Tím tvorí približne 25 zamestnancov, ktorí pomáhajú s autami.

Spoločnosť Toyo Tires vyslala na 24-hodinové preteky malý tím pneumatikárov z Japonska a zástupcu globálneho marketingu, aby dohliadali na priebeh pretekov.

Zaujímavosti

Kvôli Covidu nie je od roku 2019 povolený vstup divákom. V roku 2022 však preteky navštívilo 230 000 divákov, čo je viac ako v roku 2019.

Pred 24-hodinovými pretekmi je tradíciou, že tímy tlačia svoje autá cez mestečko pri trati a rozdávajú autogramy. Je to jedno z najsledovanejších podujatí v programe.

Diváci môžu vstúpiť na ktorúkoľvek tribúnu bez príplatku. Kvôli veľkému počtu divákov, ktorí chceli sledovať preteky zo štartu a cieľa, museli organizátori dve a pol hodiny pred začiatkom pretekov dočasne uzavrieť štart a cieľ, aby zabránili preplneniu.

Živé vysielanie

Nürburgring bol vysielaný naživo na dvoch kanáloch:

  • Priamy prenos z Nürburgringu na YouTube s nemeckým alebo anglickým komentárom. Preteky prostredníctvom tohto kanála sledovalo 2,1 milióna divákov.
  • Nemecký televízny prenos na kanáli RTL Group NITRO. Túto reláciu moderuje bývalý pretekár známy z MotoGP a ďalší moderátor je moderátorom rannej šou na jednom z najväčších nemeckých televíznych kanálov. 24-hodinový priamy prenos sledovalo 580 000 divákov.

Celková sledovanosť súťaže v televízii je vyššia, keďže stovky tisíc divákov sledujú zostrihané súhrny a reprízy súťaže po skončení podujatia.

Trieda SP10 a SP8T

Tím priamo súťažil s ďalšími šiestimi autami v triede SP10.

V triede súťažili nasledujúce autá:

  • Aston Martin Vantage AMR GT4
  • BMW M4 GT4
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS CS

Aston Martin tímu PROSport Racing bol jediným vozidlom, ktoré na štarte predbehlo dve Toyoty s rýchlejším kvalifikačným časom 8:52:638 v porovnaní s najrýchlejším časom Toyoty Supra 9:00:016.

V triede SP10 zvíťazilo BMW M4 tímu FK Performance Motorsport. Vozidlo, ktoré sa celkovo umiestnilo na 19. mieste, odjazdilo celkovo o osem kôl viac ako vozidlo #83 Toyo Tires Supra.

Supra skončila v 24-hodinových pretekoch na 5. mieste v triede a na 43. mieste celkovo.

Štart

Začiatok pretekov bol naplánovaný na 16:00.

135 vozidiel bolo rozdelených do troch štartových skupín, pričom každá z nich mala priebežný štart.

Prvá štartová skupina bola určená pre najrýchlejšie vozidlá GT3. Vozidlá Toyo Tires a všetky ostatné vozidlá triedy SP10 štartovali v druhej skupine štartového roštu.

V 2. štartovej skupine bolo 50 vozidiel v 25 radoch.

24h Nürburgring

Obe vozidlá Toyo Tires začali silno, s niekoľkými nízkymi časmi na kolo 9 minút (9:02:00-9:05:00), dokonca aj uprostred hustej premávky na začiatku pretekov.

Po prvej hodine bolo vozidlo #84 Toyo Tires na 3. mieste v triede, so stratou menej ako 40 sekúnd na lídra triedy.

Približne o 20:00 pri vjazde do boxovej uličky malo vozidlo #84 mechanický problém s brzdami. Vozidlo nedokázalo zabrzdiť a narazilo do palivového čerpadla a posádky v boxovej uličke.

Vozidlo potrebovalo veľké opravy, takže #83 sa ujal vedenia. O tretej hodine ráno bolo auto opravené a opäť na trati. Hoci nebola šanca na víťazstvo v triede, pokračovala práca na vývoji pneumatík a jazdci boli dostatočne konkurencieschopní na to, aby získali viac ako 30 miest. Vozidlo #84 dosiahlo svoj najrýchlejší čas niekoľko kôl po návrate na trať.

Vozidlo #84 skončilo na 93. mieste s najlepším časom 9:01:116 a vozidlo #83 skončilo na 43. mieste s najlepším časom 9:02:741.

Dodávka pneumatík Toyo Tires

Toyo Tyres prinieslo na preteky viac ako 500 „slick“ a mokrých pneumatík.

Pneumatiky boli tímu k dispozícii v rôznych zmesiach a vo verziách pre mokrý povrch.

Všetci jazdci si pochvaľovali “slick” pneumatiky, ktoré boli rýchle a hladké. Keď sa po dlhšom používaní začali opotrebovávať, dialo sa to postupne a jazdcom poskytovali dostatok spätnej väzby.

Mokré pneumatiky sa používali len krátky čas, a keďže rozľahlý okruh Nordschleife bol miestami mokrý a miestami suchý, opotrebovali sa veľmi rýchlo, čo nútilo jazdcov spomaliť, aby sa pneumatiky príliš neopotrebovali.

Zhrnutie

24-hodinové preteky na Nürburgringu majú v Európe veľkú hodnotu. Zákazníci a koncoví používatelia majú záujem zúčastniť sa Toyo Tires.

Toyo Tires sa zameria na vývoj pneumatík do roku 2022 a v budúcnosti bude venovať väčšiu pozornosť propagačnej stránke aktivity.

O plánoch na budúcoročnú súťaž sa už rokuje. Počas diskusií sa hovorilo aj o možnom presune do najrýchlejšej, najkonkurencieschopnejšej triedy. Na rok 2023 však zatiaľ nie je vypracovaný žiadny pevný plán.

Budúce zapojenie Toyo Tires bude oznámené čoskoro.

Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!

Predchádzajúci článokVredestein & 1000 Miglia (Mille Miglia)
Ďalší článokRozmery pneumatík: vysvetlenie rozmerov pneumatík