Tento rok sa v rámci testu zimných pneumatík ADAC 2023 porovnávali zimné pneumatiky s rozmermi 205/60 R16 H a 225/45 R17 H.
V chladnom období je optimálna priľnavosť na snehu, ľade a mokrých cestách veľmi dôležitá – zimné pneumatiky ju poskytujú. Ktoré sú však tie najlepšie zimné pneumatiky na tento rok?
Test zimných pneumatík ADAC 2023 pre kompaktné vozidlá SUV – 205/60 R16 H
Krátke zhrnutie:
- Okrem spoločností Continental, Goodyear, Semperit a Michelin sa na prvých miestach umiestnili aj BF Goodrich, Vredestein a Bridgestone.
- Jazdci v strednom poli dosiahli rôzne výsledky s rôznymi chybami ale aj silnými stránkami.
- Z testu zimných pneumatík vyšli dve pneumatiky, ktoré nespĺňajú kritériá.
ADAC v tohtoročnom teste zimných pneumatík porovnával 16 pneumatík. Testované pneumatiky s rozmerom 205/60 R16 v rýchlostnej triede H (do 210 km/h) sa montujú najmä na kompaktné vozidlá SUV, ale hodia sa aj na vozidlá nižšej strednej triedy.
Test zimných pneumatík ADAC 2023 – dobré výsledky
Celkový záver tohto testu je pozitívny: Test zimných pneumatík ADAC odporúča sedem pneumatík a sedem modelov, ktoré dosiahli dobré výsledky. Pri týchto pneumatikách sa oplatí venovať pozornosť aj detailom, pretože v závislosti od individuálneho jazdného profilu, sa môže ukázať, že vhodný (a zvyčajne lacnejší) kandidát na testovanie vyhovuje našim potrebám.
Dva modely pneumatík vykazujú vážne nedostatky v bezpečnosti jazdy: Lassa Snoways 4 na snehu a ľade a Austone Athena SP-901 na suchých a najmä mokrých cestách. Preto je hodnotenie ADAC pre obe testované pneumatiky “neuspokojivé”.
Test zimných pneumatík ADAC 2023 205/60 R16 H – prehľad
Výrobca/model | Hodnotenie ADAC | Bezpečnosť jazdy | Ekologická rovnováha |
DUNLOP Winter Sport 5 | 2,2 | 2,1 | 2,3 |
MICHELIN Alpin 6 | 2,2 | 2,3 | 2,0 |
GOODYEAR UltraGrip 9+ | 2,3 | 2,3 | 2,4 |
CONTINENTAL WinterContact TS 870 P | 2,4 | 2,3 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,4 | 2,2 | 2,8 |
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005 | 2,4 | 2,1 | 3,1 |
Firestone WINTERHAWK 4 | 2,5 | 2,3 | 3,0 |
BFGoodrich G-FORCE WINTER 2 | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 | 2,6 | 2,9 | 2,0 |
Kleber KRISALP HP3 | 2,8 | 3,0 | 2,4 |
FALKEN EUROWINTER HS02 | 3,0 | 3,1 | 2,7 |
Barum POLARIS 5 | 3,1 | 3,4 | 2,3 |
VREDESTEIN Wintrac | 3,1 | 3,4 | 2,4 |
UNIROYAL WinterExpert | 3,2 | 3,3 | 2,9 |
LASSA SNOWAYS 4 | 5,2 | 5,2 | 2,7 |
AUSTONE ATHENA SP-901 | 5,3 | 5,3 | 3,1 |
Veľmi vyvážené: sedem najlepších zimných pneumatík
Nie menej ako sedem, veľmi dobre vyvážených modelov pneumatík, získalo v tomto teste dobré hodnotenie, vážené podľa bezpečnosti jazdy (70 %) a ekologických vlastností (30 %), a preto ich možno bez výhrad odporučiť. Oplatí sa však pozrieť si aj podrobné hodnotenia, pretože tieto výsledky môžu byť rozhodujúce pre výber pneumatík v závislosti od vášho osobného jazdného profilu.
Ak napríklad veľmi často jazdíte po diaľnici, mali by ste venovať osobitnú pozornosť komfortu jazdy na suchých cestách. Tu získali dobré hodnotenie len dve zo siedmich pneumatík: Dunlop Winter Sport 5 a Michelin Alpin 6. Tie vždy poskytujú vodičovi dobrú spätnú väzbu za volantom a všetky pohyby riadenia sú stabilné a podľa očakávania. Tieto dva modely majú tiež najvyšší kilometrový výkon spomedzi testu siedmich pneumatík.
Na mokrej vozovke nastavila latku vysoko pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 s najkratšou brzdnou dráhou, tesne nasledovaná pneumatikami Firestone Winterhawk 4 a Goodyear UltraGrip 9+.
Pre tých, ktorí plánujú častejšie vyraziť na zimné cesty počas chladného obdobia, je Hankook Winter i*cept RS3 tou správnou voľbou. Continental TS 870 P balansuje niekde uprostred, s dobrým výkonom vo všetkých disciplínach, ale bez špičkového výkonu.
Vhodné: stred poľa
Sedem testovaných pneumatík dosiahlo dobré celkové skóre. Päť z nich dosiahlo dobré skóre na environmentálnej stupnici, ale žiadny z modelov nedosiahol lepšie ako primerané skóre v stupnici bezpečnosti jazdy. Keďže vykazovali nedostatky aspoň v jednom kľúčovom kritériu, nemohli byť v celkovom hodnotení ADAC hodnotené ako dobré. Pneumatiky Kleber Krisalp HP3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac a Uniroyal WinterExpert vykazovali slabiny na suchých cestách. Na mokrých cestách vykazovali nedostatky pneumatiky BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2, Kleber, Barum a Uniroyal. Vo väčšine prípadov boli v ovládateľnosti na mokrej vozovke horšie ako na testovanom poli: nedotáčavosť a pretáčavosť spôsobuje, že ich riadenie je menej presné, pri akcelerácii rýchlejšie strácajú priľnavosť a ich brzdná dráha je o niečo dlhšia – napríklad pri miernom uhle natočenia volantu. Na zimných cestách nedosiahli pneumatiky Barum Polaris a Falken Eurowinter HS02 lepšie ako primerané výsledky.
Odborníci ADAC o pneumatike Falken Eurowinter HS02 hovoria: “Pneumatika FALKEN EUROWINTER HS02 poskytuje vodičovi dobrú spätnú väzbu na suchej vozovke a je bezpečná pri jazde cez limit. Ponúka tiež nadpriemerne dlhú brzdnú dráhu, so zodpovedajúcim dobrým hodnotením. Na mokrej vozovke dosahuje FALKEN dobré výsledky, aj pri meraní brzdnej dráhy a pozdĺžneho aquaplaningu. V priečnom aquaplaningu však nedosahuje lepšie ako primerané výsledky. Dobré hodnotenia nedosahuje ani v oblasti ovládateľnosti. Celkovo pneumatika stále ponúka dostatočné rezervy, a s testovaným vozidlom sa dá bezpečne jazdiť po trati, avšak pre lepšiu presnosť by sa mali pozdĺžne a priečne sily trochu lepšie kombinovať. Na zimných cestách dosahuje pneumatika EUROWINTER HS02 len slušné výsledky. Nedosahuje dobré hodnotenie v meraniach brzdnej dráhy a priľnavosti, ako aj v ovládateľnosti. Ovládateľnosť testovaného vozidla nie je obzvlášť presná, a rozsah je tiež úzky – testované vozidlo je náchylné na nedotáčavosť alebo pretáčavosť. Iba v testoch brzdnej dráhy na ľade dosiahol FALKEN dobré výsledky, a to priemerné. V ekologickej bilancii nedosiahol FALKEN EUROWINTER HS02 lepšie ako primerané výsledky. Hoci predpokladaný dojazd a opotrebenie stále dosahujú dobré hodnotenia, EUROWINTER HS02 nedosahuje dobré hodnotenie účinnosti kvôli vyššej hmotnosti. Z hľadiska udržateľnosti získal uspokojivé hodnotenie.”
Pokiaľ ide o kilometrový nájazd, Fulda vyniká pozitívne s najvyšším kilometrovým nájazdom v teste (56 000 km, hodnotenie 1,3), zatiaľ čo Uniroyal ponúka najnižší predpokladaný kilometrový nájazd v skupine zodpovedajúcich pneumatík (37 000 km, hodnotenie 2,9).
Bezpečnosť jazdy: dva modely zimných pneumatík sú nedostatočné
V prípade dvoch modelov inžinieri ADAC neodporúčajú ich kúpu kvôli nedostatkom v oblasti bezpečnosti jazdy. V testoch ADAC logicky zaradil Lassa Snoways 4 a Austone Athena SP-901 a postúpili do kategórie nevhodných. Model Lassa Snoways ešte získal dobré hodnotenie na suchej a mokrej vozovke, ale jeho ovládateľnosť na zasnežených cestách bola v porovnaní s konkurentami hodnotená ako slabá. Na druhej strane model Austone získal najlepšie hodnotenie v tejto oblasti na snehu, ale neprešiel uspokojivým hodnotením na suchých cestách, a na mokrých cestách bol hodnotený ako nevyhovujúci. Na mokrých cestách je hlavnou chybou pneumatiky jej slabá ovládateľnosť, ale Austone mala aj najdlhšiu brzdnú dráhu na mokrej vozovke, a najhorší výkon pri aquaplaningu.
Šokujúci príklad: keď najlepšia pneumatika na mokrom povrchu v teste, Bridgestone Blizzak, po núdzovom brzdení z rýchlosti 80 km/h na mokrom asfalte už dávno prestala brzdiť, Austone stále jazdí rýchlosťou 40 km/h.
Funguje to: ochrana životného prostredia a úspora peňazí
Veľký rozdiel je aj medzi výkonnosťou testovacích uzlov z hľadiska environmentálnej rovnováhy, najmä ak sa bližšie pozrieme na očakávaný počet najazdených kilometrov 16 testovacích uzlov. Ak totiž interpretujeme kilometrový nájazd v sezónnom vyjadrení (za predpokladu 15 000 km ročne, z toho približne 7500 km na zimných pneumatikách), Fulda môže jazdiť osem rokov, kým nedosiahne minimálnu zákonom stanovenú hĺbku dezénu. Na druhej strane, pneumatika Bridgestone vydrží len päť sezón, kým sa neopotrebuje na 1,6 milimetra.
Test zimných pneumatík ADAC 2023 pre kompaktné vozidlá strednej triedy – 225/45 R17 H
V tohtoročnom teste ADAC sa do finále dostalo 16 pneumatík s rozmerom 225/45 R17 H. V tejto kategórii sú na čele spoločnosti Continental, Michelin, Goodyear a Dunlop.
Štyri veľmi dobre vyvážené modely pneumatík boli hodnotené ako dobré, jedenásť pneumatík bolo hodnotených ako dostatočné, a jeden model úplne zlyhal.
Napriek rastúcemu trendu v oblasti rozmerov pneumatík, aj ich sortimentu na nových vozidlách, je tohtoročný testovací rozmer 225/45 R17 H stále jedným z najpredávanejších rozmerov v segmente zimných pneumatík. Hodí sa pre kompaktné vozidlá nižšej strednej triedy, ako sú Opel Astra alebo VW Golf.
Dôležitý aspekt: osobný profil manažmentu
V strednej triede sa tiež oplatí venovať pozornosť detailom, pretože v závislosti od vášho individuálneho jazdného profilu sa môže ukázať, že vhodný (a zvyčajne lacnejší) kandidát na testovanie je vhodný pre vaše potreby.
Test zimných pneumatík ADAC 2023 – nové testovacie kritériá
Rovnako ako pri teste letných pneumatík v roku 2023, aj pri teste zimných pneumatík ADAC vylepšil bodovací systém: konečné skóre sa skladá z jednotlivých bodov za bezpečnosť jazdy a ekologickú rovnováhu.
Najdôležitejším prvkom (so 70 % váhou) však zostáva bezpečnosť jazdy na suchých, mokrých a zimných cestách. Opotrebovanie, spotreba paliva a hluk sú súčasťou environmentálnej bilancie (30 %). Hmotnosť pneumatík, opotrebenie, obsah škodlivín a certifikácia výrobcu tiež určujú výsledok environmentálnej bilancie.
Test zimných pneumatík ADAC 2023 225/45 R17 H – prehľad
Výrobca/model | Hodnotenie ADAC | Bezpečnosť jazdy | Ekologická rovnováha |
CONTINENTAL WinterContact TS 870 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
MICHELIN Alpin 6 | 2,2 | 2,3 | 1,8 |
GOODYEAR UltraGrip Performance + | 2,2 | 2,3 | 2,1 |
DUNLOP Winter Sport 5 | 2,4 | 2,6 | 1,8 |
VREDESTEIN Wintrac Pro | 2,6 | 2,7 | 2,3 |
SEMPERIT SPEED GRIP 5 | 2,6 | 2,8 | 2,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,6 | 2,9 |
Kumho WINTERCRAFT WP52 | 2,7 | 2,7 | 2,8 |
Apollo ASPIRE XP WINTER | 2,8 | 2,9 | 2,6 |
Nokian Tyres WR Snowproof | 3,0 | 3,2 | 2,4 |
PIRELLI CINTURATO WINTER 2 | 3,0 | 3,3 | 2,2 |
YOKOHAMA BluEarth-WINTER V906 | 3,0 | 3,0 | 2,9 |
Sava eskimo hp2 | 3,0 | 3,4 | 2,2 |
BRIDGESTONE BLIZZAK LM 005 | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
Kormoran SNOW | 5,4 | 5,4 | 2,0 |
Štyri veľmi vyvážené zimné pneumatiky
Na testovacom vozidle VW Golf sa štyri pneumatiky správali mimoriadne vyvážene, takže získali dobré celkové hodnotenie. Silné stránky testovaných pneumatík sa však líšia, preto je dôležité pozrieť si podrobné hodnotenia v závislosti od individuálneho jazdného profilu.
Pneumatika Continental WinterContact TS 870 vyvažuje vynikajúce jazdné vlastnosti s najlepšou možnou ekologickou rovnováhou, a dosahuje najlepšie výsledky na zimných a mokrých cestách. Na mokrých cestách predbieha Bridgestone Blizzak s dobrým celkovým hodnotením, ale na snehu a ľade si v tomto rozmere vedie pomerne slabo.
Aj pneumatiky Michelin Alpin 6 a Goodyear Ultra Grip Performance + dosiahli dobré výsledky s veľmi podobným výkonom. Pneumatika Michelin je v ekologickom hodnotení tesne pred pneumatikou Goodyear (54 400 km) vďaka lepšiemu predpokladanému kilometrovému nájazdu (61 000 km). S podobne vysokým kilometrovým výkonom, a zodpovedajúcou dobrou ekologickou bilanciou, sa na prvom mieste umiestnila aj pneumatika Dunlop Winter Sport 5, a to napriek tomu, že na mokrej vozovke vykazovala mierne nedostatky.
Alternatívy zimných pneumatík v širokej strednej oblasti
V strede poľa bolo 11 testovaných osôb s dobrým hodnotením. V tejto kategórii je osobný jazdný profil ešte dôležitejší ako pri pneumatikách s dobrým hodnotením. Niektoré pneumatiky majú mierne nedostatky na suchej, mokrej alebo zimnej vozovke, ale z hľadiska ekologických vlastností dosahujú dobré výsledky. Zákazníci, ktorí sa vzhľadom na svoj individuálny štýl jazdy menej zaujímajú o slabé stránky konkrétneho modelu, môžu pri výbere pneumatík dokonca ušetriť.
Na suchých cestách vykazujú pneumatiky Nokian Tyres WR Snowproof, Pirelli Cinturato Winter 2 a Sava eskimo hp2 jasné slabiny. Modely Nokian a Sava bohužiaľ nepresvedčia na mokrých cestách, zatiaľ čo Pirelli opäť dosahuje dobré výsledky na mokrých a zimných cestách.
Na mokrých cestách dosiahla najlepšie výsledky spomínaná pneumatika Bridgestone Blizzak LM005 pred Hankook Winter i*cept RS3, jej slabiny ale na zimných cestách znamenali, že nedosiahla lepší celkový výsledok. Pneumatiky Yokohama BlueEarth-Winter V906, Apollo Aspire XP Winter a Semperit Speed Grip 5 tiež vykazovali slabiny na zimných cestách.
Pneumatika Bridgestone Blizzak dosiahla len uspokojivé hodnotenie z hľadiska ekologickej rovnováhy kvôli predpokladanému kilometrovému nájazdu 36 100 km, a vysokému opotrebovaniu pneumatík. Pneumatika Kumho Wintercraft dosiahla najlepší výsledok so 64 000 kilometrami, čím predbehla dokonca aj pneumatiku Micheln Alpin (61 000 kilometrov), ktorá je známa svojou odolnosťou voči opotrebovaniu.
Odborníci ADAC o pneumatike Kumho WINTERCRAFT WP52 hovoria: “Pneumatika Kumho WINTERCRAFT WP52 poskytuje vodičovi dobrú spätnú väzbu a presnosť len na suchých cestách. Pneumatika poskytuje dobrú kvalitu jazdy len na suchom povrchu. Okrem toho má testovacie vozidlo Kumho tendenciu byť pri dynamických vyhýbacích manévroch, alebo pri zmene jazdného pruhu trochu preťažené – jeho správanie na limite jednoducho nie je dostatočne dobré. Jeho brzdná dráha je v porovnaní s testovacím poľom nadpriemerná. Na mokrej vozovke si pneumatika WINTERCRAFT WP52 vedie dobre, aj pri meraní brzdnej dráhy a pozdĺžneho aquaplaningu. V bočnom správaní pri aquaplaningu a ovládateľnosti však nedosahuje dobré výsledky. Hoci pneumatika celkovo ponúka rezervy, a testované vozidlo je stále bezpečné na trati, na lepšie hodnotenie by pneumatika potrebovala preukázať väčšiu priľnavosť, presnosť a lepšiu kombináciu pozdĺžnych a bočných síl. Pneumatika WINTERCRAFT WP52 získala dobré hodnotenie na zimných cestách. Dobré výsledky dosiahla najmä v brzdení na snehu a ľade v ovládateľnosti. Pri ovládateľnosti ponúka dobrú manévrovateľnosť s dostatočnými rezervami. Chýba mu len dobré hodnotenie za čistú priľnavosť na snehu. Z hľadiska ekologickej rovnováhy nedosahuje pneumatika Kumho WINTERCRAFT WP52 dobré výsledky. Hoci ponúka najvyšší predpokladaný kilometrový výkon v teste, za ktorý získala veľmi dobré hodnotenie, a jej opotrebenie je tiež hodnotené dobre, nedosahuje dobré skóre z hľadiska účinnosti, čo vedie k zníženiu hodnotenia v ekologickej bilancii. Jeho hmotnosť je výrazne nadpriemerná, ale napriek tomu získal slušné hodnotenie. Spotreba paliva je na dobrej úrovni, ale nie natoľko, aby vykompenzovala hodnotenie hmotnosti.”
Nevhodné: Kormoran SNOW
Na konci tabuľky je Kormoran Snow z Poľska. Okrem najhoršieho výkonu na suchu mala táto pneumatika aj najhorší výkon na mokrom povrchu v teste. Najlepším príkladom je brzdenie na mokrej vozovke: tam, kde testovacie vozidlo vybavené pneumatikou Hankook Winter i*cept už stojí, Kormoran ešte dokáže prejsť rýchlosťou približne 36 km/h.
Najhoršie pozdĺžne a priečne výsledky v aquaplaningu, ako aj nízka úroveň priľnavosti, skorá nedotáčavosť a pretáčavosť v zákrutách na mokrej vozovke zaraďujú pneumatiku do kategórie neuspokojivých. Nepomohla tomu ani skutočnosť, že pneumatika dosiahla najlepšie výsledky v poli na zasnežených cestách.