Aby pneumatiky plnili svoju funkciu a poskytli vám ideálne jazdné vlastnosti v konkrétnom ročnom období, mali by mať vhodnú hĺbku dezénu. Pozrite sa, aké sú limity pre letné, zimné či celoročné pneumatiky.

Čo je dezén a prečo je dôležitý

Dezén pneumatiky je vzorovaný povrch behúňa pneumatiky. Nachádza sa na jej povrchu a narozdiel od bočnice pneumatiky je v kontakte s vozovkou. Dezén je kombináciou drážok, žliabkov a výčnelkov, ktoré slúžia na odvádzanie vody, zlepšenie trakcie a zvýšenie ovládateľnosti vozidla na rôznych povrchoch. 

Správna hĺbka dezénu pneumatík je kľúčová pre bezpečnosť a adekvátny výkon pri jazde. Pneumatiky s opotrebovaným behúňom totiž môžu na klzkej alebo zasneženej vozovke zvyšovať riziko nehody. Znižuje sa totiž trakcia, zhoršuje manévrovateľnosť či predlžuje brzdná dráha vozidla. 

Požiadavky na minimálnu hĺbku dezénu stanovuje zákon. Vaše pneumatiky by mali vždy spĺňať odporúčané limity, aby ste sa vyhli prípadnej pokute či nehode.

Minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík 

Letné pneumatiky sú navrhnuté na použitie počas väčšiny roka, keď teplota ovzdušia neklesne pod 7°C. Práve pri týchto teplotách poskytujú najlepšiu priľnavosť, ovládateľnosť a brzdný účinok. Sú vyrobené z tvrdšej zmesi gumy, ktorá je odolná aj voči vyšším teplotám. Poskytuje dobrú trakciu na suchej aj mokrej vozovke. Majú menej hlboké drážky a menej lamiel pre väčší kontakt s vozovkou.

Minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík je podľa slovenskej legislatívy 1,6 mm. Nové letné pneumatiky majú pritom hĺbku vzorku cca 7 až 8 mm. Treba však povedať, že pre bezpečnosť sa v skutočnosti odporúča vymeniť pneumatiky, keď dosiahnete hranicu 3 mm. Pri menšej hĺbke dezénu sa totiž znižuje účinnosť odvádzania vody a zvyšuje riziko aquaplaningu.

Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík

Oproti tomu zimné pneumatiky sú navrhnuté pre teploty nižšie ako 7 °C a poskytujú lepšiu ovládateľnosť a trakciu na studenej, zasneženej a zľadovatenej vozovke. Sú totiž vyrobené z mäkších zmesí, ktoré si zachovávajú pružnosť a priľnavosť aj pri nízkych teplotách. Majú hlbšie drážky a väčší počet lamiel ako letné pneumatiky.Minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík je podľa legislatívy 3 mm. Rovnako ako pri letných pneumatikách je však pre optimálnu bezpečnosť a výkon odporúčané mať dezén hĺbky aspoň 4 mm, ideálne ešte viac. Tým sa zabezpečuje lepšia priľnavosť na zasnežených a zľadovatených cestách.

Meranie pneumatiky na aute

Ako je to v okolitých krajinách?

Radi cestujete do okolitých krajín a zaujíma vás, aké pravidlá pre dezén pneumatík platia u našich susedov?

Rakúsko

  • Letné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm (v súlade s pravidlami EÚ).
  • Zimné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 4 mm. 

Oproti Slovensku je tak v prípade zimných pneumatík povinné mať o 1 mm hlbší dezén. Zimné pneumatiky sú tu povinné v období od 1. novembra do 15. apríla, a to v prípade súvislej vrstvy snehu alebo ľadu na vozovke.

Česko

  • Letné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm (v súlade s pravidlami EÚ).
  • Zimné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 4 mm.

Tak ako v Rakúsku, aj v Česku je v zime povinné mať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň 4 mm. Zimné pneumatiky sú tu povinné od 1. novembra do 31. marca v prípade snehu, ľadu alebo námrazy na vozovke.

Rovnako ako v Rakúsku, aj v Česku je požiadavka na minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík 4 mm, čo zabezpečuje lepšiu priľnavosť a bezpečnosť na cestách v zimných podmienkach. Zimné pneumatiky sú povinné od 1. novembra do 31. marca, ak sú na ceste zimné podmienky, ako sneh, ľad alebo námraza.

Maďarsko

  • Letné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm (v súlade s pravidlami EÚ).
  • Zimné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm.

Ako môžete vidieť, Maďarsko nemá stanovenú vyššiu hranicu pre hĺbku dezénu zimných pneumatík. Zimné pneumatiky sú tu povinné len v prípade zimných podmienok. Napriek tomu odporúčame hĺbku dezénu aspoň 4 mm.

Poľsko

  • Letné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm (v súlade s pravidlami EÚ).
  • Zimné pneumatiky: Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm.

V porovnaní so Slovenskom, v Poľsku nie je povinné používanie zimných pneumatík v zimnom období.V prípade zimných podmienok je odporúčané siahnuť po pneumatikách s dezénom aspoň 4 mm, najmä v horách.

Minimálna hĺbka dezénu celoročných pneumatík 

Celoročné pneumatiky sú kompromisom medzi letnými a zimnými pneumatikami a sú určené na použitie naprieč všetkými ročnými obdobiami. Keďže by mali spĺňať rovnaké podmienky ako zimné pneumatiky, odporúčaná hĺbka dezénu je aspoň 4 mm. Len tak budete mať istotu bezpečného použitia aj na zasneženej či zľadovatenej vozovke.

Meranie dezénu pneumatík

Nie ste si istí, či vaše pneumatiky zodpovedajú uvedeným limitom? Zmerajte si hĺbku dezénu, a to najmä vtedy, ak pneumatiky používate už nejaký ten rok.

Ako zmerať hĺbku dezénu?

Máte niekoľko možností, ako na to. Toto sú najpoužívanejšie metódy:

  • Hĺbkomer

Hĺbkomer alebo merač hĺbky dezénu je špeciálny nástroj určený na tento účel. Dnes už ho kúpite pomerne lacno v rôznych verziách – v analógovej aj digitálnej. Nástroj jednoducho vložíte do drážky pneumatiky a odčítate hodnotu. Poskytne vám rýchle a veľmi presné meranie.

  • Indikátory opotrebenia

Niektoré značky a typy pneumatík majú v dezéne zabudované malé značky, indikátory opotrebenia (alebo TWI – Tread Wear Indicator). Sú rozložené po celej pneumatike a umiestnené v hĺbke, ktorá zodpovedá limitu. Ak sa pneumatika zoderie až na úroveň indikátora, dosiahli ste minimálnu povolenú hĺbku dezénu.

  • Minca

Ak vaše pneumatiky nemajú indikátory opotrebenia a nemáte ani špeciálny hĺbkomer, máte ešte jednu možnosť. Môžete použiť mincu v hodnote 1 euro. Jej zlatý okraj po obvode má totiž výšku 3 mm, čo je odporúčaná hĺbka dezénu pre letné pneumatiky a zároveň minimálna hĺbka pre zimné. Zasuňte mincu do drážok na viacerých miestach pneumatiky. Ak je zlatý okraj celý skrytý, hĺbka dezénu je viac ako 3 mm. 

Hĺbku dezénu vám samozrejme zmerajú aj v každom pneuservise alebo autoservise. Nezabúdajte preto na pravidelnú kontrolu opotrebenia pre maximálnu bezpečnosť vašich jázd.

Predchádzajúci článokČo je runflat pneumatika a aké sú jej výhody?
Ďalší článokContinental, Bridgestone či Michelin: Najlepšie značky pneumatík a ich príbehy