Mnohí ľudia sú ešte stále proti tomu, ale čoraz viac motoristov si kupuje u nás celoročné súpravu pneumatík k svojmu autu. Obdobie skorších slabých výkonov je už za nami a pravdepodobne tento segment je v rámci výroby pneumatík ten, ktorý sa najviac rozvíja a to je perfektne dokázané testmi. Celoročné pneumatiky nemôžu byť ideálne pre každého, ale pre väčšinu priemerných motoristov môžu sa osvedčiť za dobrý výber. Prezreli sme si výhody, nevýhody, ceny a argumenty pro a kontra.
Ešte aj trebárs pred niekoľkými rokmi sa považovalo takmer za svätokrádež, ak niektorý motorista, najmä ako odborník argumentoval pri celoročných pneumatikách. Všeobecne vytýkali oproti dobrým pneumatikám v lete aj v zime, že opravdu nie sú perfektné ani pre jedno ročné obdobie, práve zlučujú najhoršie vlastnosti pneumatík zodpovedajúcich ročným obdobiam. Tento všeobecne negatívny názor a stereotyp sa značne zmenil v poslednom čase. zato sa môže vďačiť jednak nepretržite sa rozvíjajúcim výrobkom, výrobným technológiám a v neposlednom rade tým testovým výsledkom, ktoré jednoznačne dokázali, že aj keď nie sú tieto pneumatiky rovnocenné s tradičnými zimnými a letnými pneumatikami, medzi určitými okolnosťami veru majú svoje opodstatnenie.
Je faktom, že celoročné pneumatiky nikdy nedosiahnu priľnavosť letných pneumatík v horúčavách a v zimných v chladnejších dňoch, avšak pri rozhodnutí a kupovaní motoristi nemali by zabudnúť na tú okolnosť, že v posledných rokoch zjavne sa zmierňujú zimy a oveľa menej sú ozajstné zasnežené, ľadové dni.
Čím sa odlišuje celoročná pneumatika?
Predovšetkým so svojim materiálom. Celoročné pneumatiky sa zhotovujú z oveľa mäkkšej zmesi ako letné, práve preto, aby aj v chladnom počasí priľnuli. Tento mäkkší materiál zároveň znamená aj to, že povrch oderu pneumatík sa skôr opotrebuje, veď tieto súpravy motoristi používajú plynule, bez výmeny.
Celoročné pneumatiky sú odlišné nielen ich materiálmi, ale aj s ich vzormi od zimných respektíve letných súprav, to znamená, že vlastne zlučujú prvky oboch vzorov. Bežiaci povrch letných pneumatík je úplný práve preto, aby v lete tvorili väčší priľnavý povrch medzi autom a cestou. Rebrá a bloky, ktoré sú viditeľné na bežiacom povrchu pneumatík, pozdÍž a v priečnom smere oddeľujú drážky od seba. Ich funkcia je mimoriadne dôležitá v lete v ďažďovom počasí, lebo tieto odvádzajú z kolesa vodu, ktorá tam vnikne, a tieto zabránia tomu, aby sa auto pošmyklo na vlhkom povrchu.
Materiál zimných pnbeumatík je oveľa mäkkší od letných, čo je tiež v záujme dosiahnutia lepšej priľnavosti. Povrch bežiaceho povrchu pneumatík pokrývajúce „pukliny”, bloky nie sú plné, ale sú na nich malé lamely, na novších typoch v tvare Z. Úloha lamiel je dvojitá: jednak podporujú dosiahnutie lepšieho brzdového účinku, v druhom rade tieto odstraňujú blato, sneh, vodu z blokov – od letných k oveľa hlbším kanálom, ktoré potom odvádzajú zrážky nachádzajúce sa pod pneumatikou.
Celoročné pneumatiky zlučujú vlastne charakteristiky zimných a letných pneumatík
Ich povrch sa podobá skôr na zimné pneumatiky, ale sú zistiteľné na nich aj charakteristiky letných pneumatík, ich materiál a obsah silikátu použitej zmesi však je bližší k letným pneumatikám. Kvôli lamelám podobne k zimným pneumatikám odpor valenia týchto pneumatík je väčší a rýchlejšie sa aj opotrebujú.
Komu a prečo môžu byť dobré celoročné pneumatiky?
Napriek tomu, že celoročné pneumatiky sú čoraz známejšie a aj vyspelejšie, ešte stále málo tuzemských motoristov si zvolí tieto výrobky. Na základe vlaňajších údajov v Európe je ich trhový podiel ešte stále len 5-15 procentný.
Hoci podľa názoru odborníkov tieto pneumatiky sa vyvíjali natoľko, že pri určitých podmienkach môže sa celkom oplatiť takéto kupovať. Podľa údajov Bridgestone-u navyše európske obyvateľstvo nie menej ako ich 42 procent žije na území s oceánskou klímou, to znamená tam, kde kvôľi miernym zimám a teplým letom by boli najviac použiteľné celoročné pneumatiky.
Keď si berieme do úvahy prednosti, na prvom mieste v každom prípade sa uvádza, že s jednou celoročnou súpravou pneumatík môžeme si ušetriť výmenu pneumatík dvakrát ročne. To znamená finančné úspory v prvom rade, ale aj hľadiská úspory miesta môžu byť zohľadnené, veď takto nie je potrebné v pivnici alebo v garáži obchádzať zimné alebo letné súpravy.
Podľa názoru odborníkovtieto celoročné pneumatiky v každom prípade znamenajú nejaké kompromisné riešenie v jazde s autom, ale ich použitie môze byť dobré pre tých ľudí, ktorí svoje auto používajú včšinou v meste nejazdia pravidelne na veľké vzdialenosti a prevažne jazdia opatrne, s dodržaním limitov rýchlosti.
Schopnosť ku kompromisu zároveň znamená v súčasnom prípade, že motorista je ochotný vzdať sa použitia auta v ozaj tvrdých zimných dňoch, na zasnežených ľadových povrchoch cesty, lebo v takýchto prípadoch tieto pneumatiky majú horší výkon.
Terajšie moderné celoročné pneumatiky vo všeobesnosti dobre znášajú miernu zimu ale aj teplé leto, v znalosti tunajších pomeroch počasia z tohto hľadiska teda zdajú sa za dobrý výber.
Síce nemôžu súťažiť s najlepšími zimnými a letnými pneumatikami, ale v súčasnosti sú schopné k vyslovene vyrovnanému výkonu a jedna dobrá súprava celoročných pneumatík sa rovná výkonu priemerných zimných/letných pneumatík.
Je dôležité,že síce zbavíme sa každoročnej výmeny pnneumatík, ale aj celoročné súpravy sa majú 1-2 ročne nechať prešetriť, vykonať vyváženie, nastaviť pojazdný mechanizmus. Okrem toho v záujme rovnomerného opotrebovania a dosiahnutia dlhšej životnosti je účelné polročne nechať vykonať
vyváženie a po nápravách zameniť celoročné pneumatiky. V takom prípade sa kontroluje vzdušný tlak, resp. aj vyváženie kolies v servise. To je výhodné vykonať v marci a v septembri k zamedzeniu dlhého vyčkávaniu v rade.
Aké nevyhody sa môžu prihodiť?
Najvýznamnejšia nevýhoda celoročných pneumatík v porovnaní so zimnými a letnými súpravami je to, že menej dobre znášajú extrémne podmienky počasia a ľadové, zasnežené cesty. Tak teda, keď niekto žije v regióne s horami a kopcami, kde sa častejšie zdržujúvyskytujú, tak pre neho nie je to perfektný výber.
Keď na takýchto cestách musíte jazdiť, radšej si dajte namontovať zimné pneumatiky!
Aj na základe nášho vodičského štýlu môže byť rozhodnuté, či sa oplatí zakúpiť si tieto pneumatiky. Keď radi jazdíme v športovom štýle a s veľkou rýchlosťou a k tomu je aj auto spôsobilé, tak radšej treba prijať nepríjemnosti v súvislosti s výmenou pneumatík a obetujme svoju záľubu na pohodlnosť.
Za nevýhodu súprav celoročných pneumatík bolo zvykom spomínať aj to, že v dôsledku plynulého používania a veľkého kolísania teploty pôsobiacej na gumy, tieto pneumatiky sa viac opotrebujú ako zimné a letné súpravy. Keď sa pre ne rozhodneme, v každom prípade vyberme si kvalitnejšie výrobky Tu sa skutočne neoplatí ušetriť niekoľko tisíc forintov.
Celoročné pneumatiky dokazovali aj na testoch
Rozvoj celoročných pneumatík sa ukázal aj vo výsledkoch testov. V tomto kruhu za najviac smerodajným, spoľahlivým a hodnoverným sa považujú testy nemeckého autoklubu ADAC, na jeho výsledky je zvykom odvolávať sa. ADAC v roku 2018 porovnával medzi sebou celoročné pneumatiky 9 výrobcov na základe rozličných hľadísk a s niekoľkými letnými resp. zimnými pneumatikami dobrej kvality.
Všetky testy boli testované na aute rovnakého typu, nízkej kategórie, pri tej istej rýchlosti. Testy s celoročnými pneumatikami boli vykonané na suchom, vlhkom, zasneženom a ľadovom povrchu cesty a boli skúšané aj brzdové cesty jednotlivých pneumatík, ako aj ich manévrovacie schopnosti predvedených na rôznom povrchu. Testy samozrejme mali odlišné výsledky z hľadiska jednotlivých druhov ciest a pneumatík, ale z výsledkov je výborne viditeľné, že pneumatiky dobrej kvality sú stále spoľahlivejšie. Natoľko, ža na ľadovom povrchu napríklad všetky celoročné pneumatiky dosiahli lepší výkon, ako zimná súprava dobrej kvality.
Na základe testov môže sa povedať, že dobré rozhodnutie pre výber so všeobecnou platnosťou neexistuje, avšak keď dokážeme presne určiť, že pri akých podmienkach ciest by sme chceli používať
celoročné pneumatiky, tak budeme môcť ľahšie si vybrať pneumatiky.
Test ADAC-u napokon veľmi dobre ukazuje spoľahlivosť celoročných pneumatík. Na základe toho súprava Nexenu skončila na čele, ktorá na suchej a zasneženej ceste síce nevystupovala vynikajúco, ale ukazovala veľmi dobrý výkon na vlhkom a ľadovom povrchu cesty. Na druhom mieste skončila súprava Continentalu v rámci celoročných pneumatík.
O celoročných pneumatikách v skoršom období sa rozšírili mylné predstavy, že sú veľmi drahé. Pravdou opriti tomu je, že za tieto súpravy sa má platiť sotva viac ako 10 %, ako v prípade zimnej súpravy dobrej kvality a od cien letných súprav tiež len o 10-15 % sú drahšie.
Na prvý pohľad môze to byť síce odstrašujúce, ale keď si to dobre premyslíme, za výššiu cenu inde si môžeme ušetriť vážne sumy. Už sme spomenuli ročne dve výmeny pneumatík, ale s celoročnou súpravou ušetríme si aj cenu kompletnej zimnej aleboi letnej súpravy. Nehovoriac už o tom, že s nimi si môžeme vyhrať ešte aj jedno leto., lebo keď naša pneumatika stratí zákonom predpísaný limit opotrebovania, súprava bude ešte dobrá na letnú sezónu.
Pri kalkulácii nákladov zároveň je nutné zohľadniť si, že jedna celoročná súprava aj pri priemernom použití pravdepodobne rýchlejšie sa opotrebuje, ako zvláštna zimná a letná súprava. Aktuálne ceny jednotlivých výrobcov sa môže zmeniť, na tomto linku sa môžete informovať.
Rozhodnutie: áno alebo nie?
K definitívnemu rozhodnutiu pred kupovaním bolo by vhodné premyslieť si, že pri akých podmienkach ciest a pri akých podmienkach počasia budeme používať svoju celoročnú súpravu a je dobré rátať aj so svojím vodičským štýlom.
Je to dôležité hľadisko a nedá sa dosť zdôrazniť, že vždy sa má používať súprava pneumatík, ktorá najlepšie vyhovuje cestným podmienkam. Celoročné pneumatiky nenahrádzajú používanie letných a zimných súprav vo vhodnom období, ale od toho sú oveľa lepšie, ako keby po celom roku trvale boli použité zimné alebo letné súpravy v doprave.
Na základe testov a skúseností celoročné súpravy v dnešných dňoch ešte vždy znamenajú kompromis, ale stále v menšej miere. Tieto súpravy z viacerých hľadísk dosahujú výkon zimných/letných súprav, ba trebárs ich môzu aj prevyšovať. K priemernému použitiu v mestskej doprave, na malé vzdialenosti môže byť perfektným riešením celoročná súprava dobrej kvality.