Na moderné pneumatiky sa kladú veľké nároky. Musia poskytovať vynikajúci výkon, bezpečnú priľnavosť a nízku hlučnosť počas jazdy v rôznych podmienkach vozovky. Dezén pneumatiky v tom zohráva dôležitú úlohu. V našom článku sa dozviete, ako drážky, lamely, rebrá a kanáliky na povrchu pneumatiky ovplyvňujú jej výkon. Okrem teórie zdieľame aj praktické tipy na výber vhodnej pneumatiky.

Aký význam má dezén pneumatiky?

Nadšenci motoristického športu dobre vedia, že na pretekoch Formuly 1 sa na suchých tratiach používajú pneumatiky s úplne hladkým dezénom. Čo môže byť dôvodom, prečo sa rýchle pretekárske autá vyhýbajú vzorovaným pneumatikám? Odpoveď je jednoduchá: na suchom a hladkom povrchu vozovky je väčší dezén ideálnou voľbou kvôli vyššej trakcii. Pri každodennom používaní však občas musíte jazdiť po mokrom, zľadovatenom, zasneženom, blatistom a nerovnom povrchu vozovky. V takýchto prípadoch špeciálny dezén zlepšuje výkon pneumatiky a zvyšuje bezpečnosť jazdy.

Dezény pneumatík ovplyvňujú výkon, spotrebu paliva a bezpečnosť. Je preto dôležité vyberať pneumatiku nielen podľa estetického hľadiska, ale aj podľa funkčnosti. Zaujíma vás, ako dezény pneumatík ovplyvňujú výkon? V našom článku vám na to odpovieme:

Bočné kanáliky zohrávajú dôležitú úlohu pri drenáži, čo môže na vode znížiť riziko šmyku.

Malé drážky na dezéne (tiež známe ako lamely), zvyšujú trakciu pneumatiky. Počas jazdy sa otvárajú, čím výrazne zväčšujú adhéznu plochu. Takýto vzor je často vidieť na zimných pneumatikách.

  • Hlboké rebrá na okraji pneumatiky pomáhajú v zákrutách držať stopu.
  • Hlboké drážky a pozdĺžne rebrá zvyšujú stabilitu, zvyšujú ovládateľnosť a znižujú riziko šmyku.
  • Hladký povrch je rozhodujúci pri prenose brzdných a akceleračných síl a poskytovaní trakcie.
  • Pomer kanálikov a hladkých povrchov je určený spôsobom použitia pneumatiky. Pre terénne pneumatiky sú typické veľkorozmerné (až 50 %) drážky, pre cestné zase väčší hladký povrch.

Najdôležitejšie typy dezénov pneumatík

Dezény pneumatík možno rozdeliť do troch kategórií na základe ich dizajnu: symetrické, asymetrické a smerové pneumatiky. V nasledujúcom texte ich stručne popíšeme:

Asymetrické

V prípade pneumatík s asymetrickým profilom sú vnútorné a vonkajšie časti dezénu odlišné. Keďže tieto dve časti sú pri prejazde zákrutami vystavené rôznym silám, pre vyššiu stabilitu sa používa nasledujúca konštrukcia:

  • Vonkajšia časť: Na vonkajšej časti pneumatiky sú bloky, ktoré pomáhajú priľnavosti a ovládaniu počas ostrých zákrut.
  • Vnútorná časť: Vnútorná časť pneumatiky má odvodňovacie drážky, ktoré pomáhajú predchádzať aquaplaningu. 

Pozor: pri montáži asymetrických pneumatík je potrebné venovať osobitnú pozornosť polohe pneumatík. Na vonkajšej strane je nápis “outside” a “inside” na vnútornej strane – nesmú sa zamieňať!

Symetrické

Pneumatiky so symetrickým profilom sa väčšinou používajú v mestskej premávke. Na vonkajšej aj vnútornej strane pneumatiky je rovnaký vzor. Hlavnou výhodou je vysoká ovládateľnosť, nízka hlučnosť, priaznivá spotreba a životnosť. Symetrické pneumatiky sú vo všeobecnosti ekonomickejšie pre pneumatiky s vyšším výkonom. Pri tejto pneumatike nezáleží na smere otáčania.

Smerové

Máte radi jazdu dynamickým štýlom? Má vaše auto vysoký výkon a máte radi športovú jazdu? Potom je dezén so šípovým profilom (V-dezén) ideálnou voľbou! Dezén pneumatiky, ktorý zaisťuje kratšiu brzdnú dráhu, lepšiu ovládateľnosť a presnú manévrovateľnosť, je vynikajúci pre tých, ktorí pravidelne jazdia po okresných cestách. V-dezén napomáha efektívnemu odvodneniu, čím na vode výrazne znižuje riziko aquaplaningu. Nevýhodou okrem vyššej ceny je aj rýchlejšie opotrebenie. Väčšie pneumatiky s V-dezénom sa často pílovito opotrebúvajú, čo vedie k zvýšenému hluku.

Ako sa líšia dezény letných a zimných pneumatík?

Pri navrhovaní pneumatík sa vždy berú do úvahy podmienky používania. V prípade sezónnych pneumatík sú použitie materiálov, výrobné procesy a dezény prispôsobené podmienkam typickým pre danú sezónu. Je dobre známe, že zimné pneumatiky zostávajú mäkšie aj v chladnom období, vďaka vysokému obsahu siliky. Dokážu si tak zachovať pružnosť aj v mrazivej neskorej jeseni a zime. 

Mäkký materiál letných pneumatík je priaznivejší na povrchoch ciest, ktoré sú v lete horúce. Ako sa však líšia ich dezény? Zhrnuli sme najdôležitejšie rozdiely.

Najdôležitejšie rozdiely medzi dezénmi letných a zimných pneumatík:

  • Letné pneumatiky majú zvyčajne viac rovných plôch, zatiaľ čo zimné pneumatiky sa vyznačujú zvýšenými lamelami.
  • Hĺbka dezénu zimných pneumatík je zvyčajne väčšia. Dôvodom je, že povrch vozoviek pokrytý snehom a ľadom je klzkejší.
  • Vo všeobecnosti zimné pneumatiky spadajú do kategórie smerových a asymetrických, zatiaľ čo letné pneumatiky majú veľa symetrických profilov.
  • Zimné pneumatiky majú zvyčajne veľa malých drážok a lamiel. Počas jazdy sa otvárajú, čím zväčšujú adhéznu plochu. Takzvané záberové hrany zabraňujú unášaniu.

Celoročné pneumatiky spájajú dezén typický pre zimné a letné pneumatiky. Ich jedinečný dezén umožňuje bezpečnú prepravu.

Pre koho je však celoročná pneumatika optimálnym riešením? Ak zistíte, že nasledujúce skutočnosti sú pre vás pravdivé, mali by ste nad nákupom celoročných pneumatík uvažovať:

  • zvyčajne jazdíte v meste
  • neprekračujete povolenú rýchlosť
  • vyhýbate sa dynamickej a športovej jazde
  • vyhýbate sa jazde na extrémne zľadovatených a zasnežených vozovkách
  • dosahujete nízky priemerný ročný nájazd

Dezény pneumatík pre vozidlá SUV

Mimoriadne populárne sa u nás stali terénne vozidlá (v angličtine: Sport Utility Vehicle, v skratke: SUV ) Vozidlá pôvodne vyvinuté pre ľudí venujúcich sa športovým aktivitám sa dnes vo veľkej miere využívajú v mestskej doprave. Keďže tieto vozidlá majú pohon všetkých štyroch kolies, všetky štyri pneumatiky by sa mali meniť naraz. Dezény pneumatík určených pre pohon 4×4 májú väčšinou vyššie rebrovanie, čo umožňuje bezpečnú jazdu na nerovnom povrchu vozovky.

Oplatí sa miešať sezónne dezény? Môžu sa letné pneumatiky používať v zime a zimné v lete?

Nákup a výmena sezónnych pneumatík môže mať značný vplyv na naše finančné náklady. Nie je náhoda, že veľa ľudí skúša používať letné pneumatiky v zime a naopak, zimné pneumatiky v lete. Ďalším častým pokusom o úsporu je miešanie zimných a letných pneumatík. Ale stojí za to používať tieto praktiky kvôli finančnej úspore?

Odpoveď je nie a ešte raz nie.

Naši odborníci odporúčajú, aby ste si vždy vyberali sezónne alebo celoročné pneumatiky. Miešanie rôznych dezénov môže mať negatívny vplyv nielen na výkon, ale aj na vašu bezpečnosť.

Predchádzajúci článokAkú pneumatiku si mám kúpiť? Podrobný návod na nákup nových pneumatík.
Ďalší článokVýroba pneumatík: z čoho je pneumatika vyrobená?