Test letných pneumatík ADAC 2023 bol tento rok pripravený ako 50-ročný jubilejný test, testovaných bolo preto presne 50 pneumatík.
Veľký špeciál k výročiu testu ADAC: 50 letných pneumatík v najpredávanejšom rozmere 205/55 R16 V v teste – teraz s rozšírenými ekologickými a ekonomickými kritériami, ktoré sú zhrnuté v environmentálnej kategórii:
- Od desiatich „dobrých“ hodnotení po sedem „nedostatočných“.
- Brzdná dráha za mokra od 80 km/h: rozdiel až 25 metrov.
- Nie vždy sa oplatí pozerať na cenu produktu.
- Komplexná tabuľka s podrobným hodnotením.
1973: Prvý test pneumatík ADAC
V roku 1973 Nemecko netrpezlivo očakávalo nadchádzajúce udalosti, pretože kvôli zjavnému poškodeniu povrchu vozovky museli byť dovtedy používané pneumatiky s hrotmi definitívne odstránené. Ako však prežiť zimu bez hrotov? Oplatí sa kupovať nové špeciálne pneumatiky vhodné na jazdu na ľade a snehu? Alebo by pneumatika s modernou konštrukciou vykonávala túto prácu po celý rok? Rozsiahly test ADAC musel odpovedať 25 pneumatikami – na snehu vo švajčiarskom Engadine, na ľade v Ženeve a na testovacej dráhe Pirelli v slnečnom Taliansku.
O 50 rokov neskôr ADAC a jeho európski partneri pneumatiky stále testujú – a na oslavu výročia testovali dokonca 50 letných pneumatík. Zvláštnosťou testu je, že tentoraz sú v ňom zahrnuté takmer všetky pneumatiky vo všetkých cenových reláciách, ktoré sa dajú kúpiť alebo objednať v Nemecku.
Je teda lacný produkt z ďalekého východu taký dobrý ako drahý francúzsky produkt vyššej kategórie? A je bezpečné ušetriť veľa peňazí, ak namiesto prémiového produktu z Hannoveru namontujete pneumatiku nižšej cenovej kategórie?
Test letných pneumatík ADAC 2023 205/55 R16
Nové testovacie kritérium: environmentálna rovnováha
Tak ako sa za posledných 50 rokov zmenila technológia pneumatík a vozidiel, zmenil sa aj test. ADAC zostáva verný princípu vyrovnaného záverečného hodnotenia, no zároveň pridáva v rámci hodnotenia nový aspekt. Výsledné hodnotenie je teraz založené na dvoch individuálnych výsledkoch hlavných kritérií bezpečnosti jazdy a environmentálnej rovnováhy.
S váhou 70 % zostáva najdôležitejším prvkom okrem bežných testovacích kritérií aj bezpečnosť jazdy na suchej a mokrej vozovke. Opotrebenie, spotreba paliva a hluk sú prenesené do nových hlavných kritérií environmentálnej rovnováhy (30 %), doplnených o hmotnosť a opotrebovanie pneumatík a udržateľné aspekty, ako sú zvyšky z výroby.
Podľa odborníkov nie je jasné, ktorý produkt zaťažuje životné prostredie viac – či ten, ktorý sa do EÚ dodáva hotový, alebo ten, na ktorého výrobu v EÚ sa suroviny dodávajú. Dôvodom je, že v EÚ neexistujú žiadne kaučukové plantáže, ktoré sú nevyhnutné na výrobu pneumatík.
Veľmi vyvážené: Desať dobrých modelov
Na čele rebríčka vo veľkom jubilejnom teste sú aj pomerne drahé prémiové produkty Goodyear, Continental, Michelin a Bridgestone . Okrem japonského Falken aktuálny vrchol v rebríčku dopĺňajú kórejskí výrobcovia Kumho , Hankook a Nexen . Na čele s najvyššou známkou 2.0: vysoko vyvážené Goodyear EfficientGripPerformance 2 a Continental PremiumContact 6 , ktoré stanovujú štandardy v bezpečnosti jazdy. Nástupnícky model, Premium Contact 7, je od tohtoročnej zimy dostupný v určitých rozmeroch.
Uspokojivé: Široký stred poľa
21 modelov testu letných pneumatík ADAC 2023 – vrátane mnohých sekundárnych prémiových výrobcov – dosiahlo na testovacom vozidle VW Golf 8 uspokojivé celkové hodnotenie. Vo všeobecnosti mali tieto pneumatiky nižšie hodnotenie kvôli špecifickej slabosti, ale v závislosti od osobitných podmienok používania alebo preferencií môžu byť určite vhodnou o niečo lacnejšou alternatívou. Vo všeobecnosti menšie nedostatky vedú na mokrej vozovke k zníženiu bezpečnosti jazdy, na suchej vozovke bolo nedostatkov menej. Nižšie hodnotenie dostali pneumatiky aj v kategórii environmentálna rovnováha, väčšinou kvôli väčšiemu opotrebovaniu.
Dostatočné: chýba rovnováha
Michelin e.Primacy, ktorý dostal len dostatočné hodnotenie, dokazuje, že klasické, protichodné ciele výroby pneumatík sa nedajú vždy vyriešiť. Micheli e.Primacy, odporúčaný Michelinom nielen pre spaľovacie motory, ale aj pre e-autá, žiari v ekologickej rovnováhe s presvedčivým výkonom z hľadiska opotrebovania pneumatík a účinnosti. Michelin e.Primacy však funguje zle len na mokrej vozovke: na mokrom asfalte sa zastavil po 43,7 metroch z 80 km/h. Conti PremiumContact 6 sa zároveň zastavil na 34,4 metroch!
Nedostatočné: pneumatiky nie sú vhodnou alternatívou
Sedem pneumatík úplne zlyhalo kvôli protichodným cieľom: zlyhali s katastrofálnym výkonom na mokrej vozovke – aj keď dokázali predviesť špičkový výkon v iných čiastkových disciplínach. Najlepší príklad: Extrémne odolný čínsky DoubleCoin DC99 dokáže najazdiť takmer 65 000 kilometrov, avšak brzdná dráha na mokrej vozovke je až 59,3 metra z rýchlosti 80 km/h. To je mimoriadne nebezpečné pre vodiča aj cestujúcich.
Inými slovami: v mieste, kde už stojí testovacie vozidlo s pneumatikami Continental PremiumContact 6, prechádzame s pneumatikami DoubleCoin DC99 rýchlosťou približne 52 km/h. Nehody pri týchto rýchlostiach môžu mať katastrofálne následky – týmto pneumatikám sa preto treba vyhýbať.
Celkové hodnotenie testovaných letných pneumatík ADAC 2023 205/55 R16
Výrobca/model | Cena v eurách | Hodnotenie ADAC | Bezpečnosť jazdy | Ekologická rovnováha |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 110 | 2 | 2.1 | 1.7 |
Continental PremiumContact 6 | 115 | 2 | 1.8 | 2.6 |
Michelin Primacy 4+ | 120 | 2.1 | 2.3 | 1.6 |
Bridgestone Turanza T005 | 111 | 2.3 | 2.2 | 2.4 |
Nokian Tyres Wetproof | 87 | 2.3 | 2 | 2.9 |
Falken ZIEX ZE310 ECORUN | 89 | 2.3 | 2.1 | 2.7 |
Continental UltraContact | 113 | 2.3 | 2.6 | 1.7 |
Kumho Ecsta HS52 | 82 | 2.4 | 2.3 | 2.7 |
Hankook Ventus Prime4 | 89 | 2.5 | 2.4 | 2.7 |
Nexen N´Fera Primus | 86 | 2.5 | 2.3 | 3.1 |
Kenda Kenetica Pro KR210 | 79 | 2.6 | 2.4 | 3 |
Kleber Dynaxer HP4 | 88 | 2.6 | 2.8 | 2.1 |
Fulda EcoControl HP2 | 90 | 2.6 | 2.8 | 2.2 |
Toyo Tires Proxes Comfort | 84 | 2.6 | 2.7 | 2.5 |
Debica Presto HP2 | 81 | 2.7 | 2.81 | 2.3 |
Dunlop Sport BluResponse | 110 | 2.7 | 2.6 | 2.8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 107 | 2.7 | 2.7 | 2.6 |
Sava Intense HP2 | 86 | 2.7 | 2.8 | 2.6 |
Semperit SPEED-LIFE 3 | 91 | 2.7 | 2.8 | 2.6 |
Firestone Roadhawk | 88 | 2.8 | 2.8 | 2.7 |
BF Goodrich Advantage | 96 | 2.9 | 2.9 | 2.8 |
GT Radial FE2 | 70 | 2.9 | 2.9 | 3 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 67 | 3.1 | 3.4 | 2.3 |
Barum Bravuris 5HM | 86 | 3.1 | 3.2 | 2.9 |
Viking ProTech NewGen | 80 | 3.1 | 3.4 | 2.5 |
Norauto Prevensys 4 | 65 | 3.1 | 3.2 | 3 |
Apollo Alnac 4G | 90 | 3.2 | 3 | 3.5 |
General Tire Altimax One S | 64 | 3.2 | 3.5 | 2.4 |
Giti GitiSynercy H2 | 75 | 3.2 | 3.4 | 2.8 |
Petlas Imperium PT515 | 74 | 3.3 | 3.5 | 2.8 |
Uniroyal RainSport 5 | 92 | 3.3 | 3.4 | 3.1 |
Hifly HF 201 | 64 | 3.6 | 3.6 | 2.6 |
Cooper ZEON CS8 | 83 | 3.6 | 3.6 | 3.3 |
Westlake Z-107 | 73 | 3.7 | 2.7 | 3.7 |
Minerva F 209 | 74 | 3.7 | 3.7 | 3 |
King Meiler Sport1 | 75 | 3.8 | 3.8 | 2.8 |
Tomket Sport | 67 | 3.8 | 3.8 | 3.3 |
Michelin e.Primacy | 124 | 3.9 | 3.9 | 1.3 |
Laufen S Fit EQ+ | 75 | 3.9 | 2.9 | 3.9 |
Delinte DH 2 | 70 | 4 | 4 | 3.7 |
Zeetex ZT 1000 | 76 | 4.1 | 3.8 | 4.1 |
Avon ZV7 | 90 | 4.1 | 3.9 | 4.1 |
Radar RPX 800 | 67 | 4.1 | 4.1 | 3.7 |
Rotalla RH 01 | 72 | 4.7 | 4.71 | 3.2 |
Berlin Tires Summer UHP 1 G2 | 52 | 5.3 | 5.31 | 3.1 |
Lassa Driveways | 98 | 5.3 | 5.31 | 3.1 |
Evergreen EH 226 | 102 | 5.4 | 5.41 | 2.7 |
Riken Road Performance | 76 | 5.4 | 5.41 | 3.1 |
DoubleCoin DC99 | 67 | 5.5 | 5.51 | 1.7 |
Premiorri Solazo | 45 | 5.5 | 5.51 | 3.2 |
0,6 – 1,5 – veľmi dobré
1,6 – 2,5 – dobré
2,6 – 3,5 – vyhovujúce
3,6 – 4,5 – dostatočné
4,6 – 5,5 – nedostatočné