Test letných pneumatík ADAC 2023 bol tento rok pripravený ako 50-ročný jubilejný test, testovaných bolo preto presne 50 pneumatík.

Veľký špeciál k výročiu testu ADAC: 50 letných pneumatík v najpredávanejšom rozmere 205/55 R16 V v teste – teraz s rozšírenými ekologickými a ekonomickými kritériami, ktoré sú zhrnuté v environmentálnej kategórii:

  • Od desiatich „dobrých“ hodnotení po sedem „nedostatočných“.
  • Brzdná dráha za mokra od 80 km/h: rozdiel až 25 metrov.
  • Nie vždy sa oplatí pozerať na cenu produktu.
  • Komplexná tabuľka s podrobným hodnotením.

1973: Prvý test pneumatík ADAC

V roku 1973 Nemecko netrpezlivo očakávalo nadchádzajúce udalosti, pretože kvôli zjavnému poškodeniu povrchu vozovky museli byť dovtedy používané pneumatiky s hrotmi definitívne odstránené. Ako však prežiť zimu bez hrotov? Oplatí sa kupovať nové špeciálne pneumatiky vhodné na jazdu na ľade a snehu? Alebo by pneumatika s modernou konštrukciou vykonávala túto prácu po celý rok? Rozsiahly test ADAC musel odpovedať 25 pneumatikami – na snehu vo švajčiarskom Engadine, na ľade v Ženeve a na testovacej dráhe Pirelli v slnečnom Taliansku.

Test letných pneumatík ADAC 2023

O 50 rokov neskôr ADAC a jeho európski partneri pneumatiky stále testujú – a na oslavu výročia testovali dokonca 50 letných pneumatík. Zvláštnosťou testu je, že tentoraz sú v ňom zahrnuté takmer všetky pneumatiky vo všetkých cenových reláciách, ktoré sa dajú kúpiť alebo objednať v Nemecku.

Je teda lacný produkt z ďalekého východu taký dobrý ako drahý francúzsky produkt vyššej kategórie? A je bezpečné ušetriť veľa peňazí, ak namiesto prémiového produktu z Hannoveru namontujete pneumatiku nižšej cenovej kategórie?

Test letných pneumatík ADAC 2023 205/55 R16

Nové testovacie kritérium: environmentálna rovnováha

Tak ako sa za posledných 50 rokov zmenila technológia pneumatík a vozidiel, zmenil sa aj test. ADAC zostáva verný princípu vyrovnaného záverečného hodnotenia, no zároveň pridáva v rámci hodnotenia nový aspekt. Výsledné hodnotenie je teraz založené na dvoch individuálnych výsledkoch hlavných kritérií bezpečnosti jazdy a environmentálnej rovnováhy.

S váhou 70 % zostáva najdôležitejším prvkom okrem bežných testovacích kritérií aj bezpečnosť jazdy na suchej a mokrej vozovke. Opotrebenie, spotreba paliva a hluk sú prenesené do nových hlavných kritérií environmentálnej rovnováhy (30 %), doplnených o hmotnosť a opotrebovanie pneumatík a udržateľné aspekty, ako sú zvyšky z výroby.

Podľa odborníkov nie je jasné, ktorý produkt zaťažuje životné prostredie viac – či ten, ktorý sa do EÚ dodáva hotový, alebo ten, na ktorého výrobu v EÚ sa suroviny dodávajú. Dôvodom je, že v EÚ neexistujú žiadne kaučukové plantáže, ktoré sú nevyhnutné na výrobu pneumatík.

Veľmi vyvážené: Desať dobrých modelov

Na čele rebríčka vo veľkom jubilejnom teste sú aj pomerne drahé prémiové produkty Goodyear, Continental, Michelin Bridgestone Okrem japonského Falken aktuálny vrchol v rebríčku dopĺňajú kórejskí výrobcovia Kumho Hankook Nexen Na čele s najvyššou známkou 2.0: vysoko vyvážené Goodyear EfficientGripPerformance 2 Continental PremiumContact 6 , ktoré stanovujú štandardy v bezpečnosti jazdy. Nástupnícky model, Premium Contact 7, je od tohtoročnej zimy dostupný v určitých rozmeroch.

Test letných pneumatík ADAC 2023

Uspokojivé: Široký stred poľa

21 modelov testu letných pneumatík ADAC 2023 – vrátane mnohých sekundárnych prémiových výrobcov – dosiahlo na testovacom vozidle VW Golf 8 uspokojivé celkové hodnotenie. Vo všeobecnosti mali tieto pneumatiky nižšie hodnotenie kvôli špecifickej slabosti, ale v závislosti od osobitných podmienok používania alebo preferencií môžu byť určite vhodnou o niečo lacnejšou alternatívou. Vo všeobecnosti menšie nedostatky vedú na mokrej vozovke k zníženiu bezpečnosti jazdy, na suchej vozovke bolo nedostatkov menej. Nižšie hodnotenie dostali pneumatiky aj v kategórii environmentálna rovnováha, väčšinou kvôli väčšiemu opotrebovaniu.

Dostatočné: chýba rovnováha

Michelin e.Primacy, ktorý dostal len dostatočné hodnotenie, dokazuje, že klasické, protichodné ciele výroby pneumatík sa nedajú vždy vyriešiť. Micheli e.Primacy, odporúčaný Michelinom nielen pre spaľovacie motory, ale aj pre e-autá, žiari v ekologickej rovnováhe s presvedčivým výkonom z hľadiska opotrebovania pneumatík a účinnosti. Michelin e.Primacy však funguje zle len na mokrej vozovke: na mokrom asfalte sa zastavil po 43,7 metroch z 80 km/h. Conti PremiumContact 6 sa zároveň zastavil na 34,4 metroch!

Nedostatočné: pneumatiky nie sú vhodnou alternatívou

Sedem pneumatík úplne zlyhalo kvôli protichodným cieľom: zlyhali s katastrofálnym výkonom na mokrej vozovke – aj keď dokázali predviesť špičkový výkon v iných čiastkových disciplínach. Najlepší príklad: Extrémne odolný čínsky DoubleCoin DC99 dokáže najazdiť takmer 65 000 kilometrov, avšak brzdná dráha na mokrej vozovke je až 59,3 metra z rýchlosti 80 km/h. To je mimoriadne nebezpečné pre vodiča aj cestujúcich.

Inými slovami: v mieste, kde už stojí testovacie vozidlo s pneumatikami Continental PremiumContact 6, prechádzame s pneumatikami DoubleCoin DC99 rýchlosťou približne 52 km/h. Nehody pri týchto rýchlostiach môžu mať katastrofálne následky – týmto pneumatikám sa preto treba vyhýbať.

Celkové hodnotenie testovaných letných pneumatík ADAC 2023 205/55 R16

Výrobca/modelCena v euráchHodnotenie ADACBezpečnosť jazdyEkologická rovnováha
Goodyear EfficientGrip Performance 211022.11.7
Continental PremiumContact 611521.82.6
Michelin Primacy 4+1202.12.31.6
Bridgestone Turanza T0051112.32.22.4
Nokian Tyres Wetproof872.322.9
Falken ZIEX ZE310 ECORUN892.32.12.7
Continental UltraContact1132.32.61.7
Kumho Ecsta HS52822.42.32.7
Hankook Ventus Prime4892.52.42.7
Nexen N´Fera Primus862.52.33.1
Kenda Kenetica Pro KR210792.62.43
Kleber Dynaxer HP4882.62.82.1
Fulda EcoControl HP2902.62.82.2
Toyo Tires Proxes Comfort842.62.72.5
Debica Presto HP2812.72.812.3
Dunlop Sport BluResponse1102.72.62.8
Pirelli Cinturato P7 C21072.72.72.6
Sava Intense HP2862.72.82.6
Semperit SPEED-LIFE 3912.72.82.6
Firestone Roadhawk882.82.82.7
BF Goodrich Advantage962.92.92.8
GT Radial FE2702.92.93
Esa+Tecar Spirit Pro673.13.42.3
Barum Bravuris 5HM863.13.22.9
Viking ProTech NewGen803.13.42.5
Norauto Prevensys 4653.13.23
Apollo Alnac 4G903.233.5
General Tire Altimax One S643.23.52.4
Giti GitiSynercy H2753.23.42.8
Petlas Imperium PT515743.33.52.8
Uniroyal RainSport 5923.33.43.1
Hifly HF 201643.63.62.6
Cooper ZEON CS8833.63.63.3
Westlake Z-107733.72.73.7
Minerva F 209743.73.73
King Meiler Sport1753.83.82.8
Tomket Sport673.83.83.3
Michelin e.Primacy1243.93.91.3
Laufen S Fit EQ+753.92.93.9
Delinte DH 270443.7
Zeetex ZT 1000764.13.84.1
Avon ZV7904.13.94.1
Radar RPX 800674.14.13.7
Rotalla RH 01724.74.713.2
Berlin Tires Summer UHP 1 G2525.35.313.1
Lassa Driveways985.35.313.1
Evergreen EH 2261025.45.412.7
Riken Road Performance765.45.413.1
DoubleCoin DC99675.55.511.7
Premiorri Solazo455.55.513.2
Súhrnná tabuľka testu letných pneumatík ADAC 2023

0,6 – 1,5 – veľmi dobré

1,6 – 2,5 – dobré

2,6 – 3,5 – vyhovujúce

3,6 – 4,5 – dostatočné

4,6 – 5,5 – nedostatočné

Predchádzajúci článokVýroba pneumatík: z čoho je pneumatika vyrobená?
Ďalší článokTabuľka dráhy zastavenia: korelácia medzi rýchlosťou a dráhou zastavenia