Keď sa začíname informovať, kedy sa oplatí vykonať zmenu z letných pneumatík na zimné, vo väčšine čarovným spôsobom sa objaví 7 stupňov Celzia. Prečo práve toľko a nie O° je rozhodné pri výbere? Ťažko nájsť úplnu istotu, ale aj merania a racionalita tiež dobre vysvetľujú rozprávkovú sedmičku.
Odborníci hovoria, keď sa už denná priemerná teplota zníži na 7 stupňov Celzia, vymeňme si pneumatiky svojho auta, lebo zimná varianta znamená väčšiu bezpečnosť. Toto doporučenie profesia jednoznačne prijala, nevznikla diskusia alebo nestalo sa predmetom súťaženia v kruhu výrobcov pneumatík. Príčina je jednoduchá: keď denná priemerná teplota je 7 stupňov Celzia, tak už sú také chladné obdobia, hodiny, keď ortuťové vyznačenie teplomera môže klesnúť aj pod bod mrazu, vtedy už zrážky/pary na ceste môžu tvoriť ľadový povrch.
Tento priemer bol určený z bezpečnostných dôvodov, veď od toho v chladnejšom čase môžu nastať také pomery na cestách, keď zimné pneumatiky poskytujú lepšiu priľnavosť, kratšiu brzdovú cestu, ľahšiu manipuláciu. Pneumatiky áut – predovšetkým ich zložky z prirodzeného kaučuku jednoducho stvrdnú pri chladnej teplote a zmäkčujú sa, roztierajú sa keď je horká situácia. Medzi letnými a zimnými pneumatikami je rozdiel nielen vo vzoroch, ale aj gumové zmesi sú optimalizované na dané ročné obdobie, to znamená, že zimná pneumatika aj v chlade lepšie si zachová svoju mäkkosť, čo je dôležitou podmienkou priľnavosti.
Keby sme mohli rátať aj v zime so suchými podmienkami na cestách, tak letné gumy ešte aj v okolí 0 stupňa by mohli poskytovať bezpečnosť, veď kvôli ich nižšej brázdivosti je tá plocha väčšia, ktorá sa stýka s cestou. Oproti tomu na vlhkom, so snehom rozmočenom asfalte už sa objaví aj význam vzorkovania, dôležitosť tých malých hrán, rebier, vďaka ktorým zimná guma sa účinnejšie „škriabe” k ceste.
Keď zimná pneumatika je mäkkšia, potom aj v teplom čase sa lepšie priľne? Po príchode jari neoplatí sa nechať na aute zimné gumy, lebo v teplom počasí sa guma oveľa viac zmäkne, intenzívnejšie sa opotrebuje, skôr sa už roztiera, než aby poskytla stabilnú priľnavosť. V každom prípade 7 °C môze byť dobré smerové číslo v oboch smeroch.
Nie je to všetko šikovný ťah výrobcov gumy? Mohli by sme predpokladať, že prípadne pri pomyslení na možnosť väčšieho odbytu sa vytvorili letné a zimné pneumatiky, ale keď sa pomyslíme nad tým, zatiaľ čo jeden typ je hore na aute, zatiaľ to druhé nepoužívame, a tak nekupujeme častejšie pneumatiky, obidve majú dlhšiu trvanlivosť. Navyše, výrobcom sú väčšie náklady s vyvíjaním, výrobou, testovaním a skladovaním rôznych pneumatík.
Teda skutočne pre nás, vodičov áut vznikajú nové a novšie typy pneumatík a ich sezonálne varianty. Na šťastie to je taká súťaž, ktorých dobré výsledky, víťazstvá slúžia k našému prospechu.