Poznáte príbehy najznámejších značiek pneumatík? Známe mená, ako sú Michelin, Continental, Bridgestone či Dunlop sa nepreslávili zo dňa na deň. Naopak, majú za sebou zaujímavú históriu a mnoho dôležitých míľnikov. V článku vám predstavíme niektoré z nich.

Vo svete pneumatík existuje niekoľko top značiek, ktoré sú uznávané pre svoju kvalitu, technické inovácie, ale tiež dlhú tradíciu a históriu. Z väčšinou z nich ste sa už určite stretli, no možno neviete, čo všetko sa za známymi menami skrýva. Poďme si preto niektoré z nich predstaviť.

Značka Continental 

Continental AG je nemecká spoločnosť špecializujúca sa nielen na výrobu pneumatík, ale aj automobilových komponentov. Vznikla v roku 1871 v meste Hannover v Nemecku, kde ju založila skupina podnikateľov, ktorí chceli preraziť vo vtedy novom a sľubnom gumárenskom priemysle. Podarilo sa im to najmä vďaka inováciám, ktoré na trh priniesli.

Tu je stručná história značky:

  • 1871 – Založenie spoločnosti v nemeckom Hannoveri.
  • 1904 – Continental predstavuje historicky prvé pneumatiky s dezénom, čo výrazne zlepšilo trakciu pneumatík.
  • 1926 – Značka uviedla na trh pneumatiky s prídavkom karbónu, ktorý zvýšil ich odolnosť.
  • 1955 – Predstavenie bezdušových pneumatík, ktoré zvyšujú bezpečnosť tým, že predchádzajú defektu.
  • 1987 – Expanzia do USA a akvizícia amerického výrobcu General Tire.
  • 90. roky – vstup na trh s automobilovou elektronikou. Spoločnosť vyvinula technológie, ako elektronický stabilizačný program (ESP) a protiblokovací brzdový systém (ABS).
  • 1998 – Akvizícia divízie Automotive Electronics od Siemens AG, čím Continental ešte viac prerazil v oblasti automobilových technológií.
Pneumatika Continental s oranžovým nápisom

Dnes patrí Continental medzi 5 najväčších svetových dodávateľov pneumatík pre osobné automobily, nákladné vozidlá, motocykle či bicykle. Venuje sa tiež vývoju a výrobe brzdových systémov, prístrojovej technike či elektronike vozidiel. Nadnárodný koncern združuje niekoľko divízií a má viac ako 190 000 zamestnancov v 61 krajinách a 554 pobočkách. 

Pneumatiky s týmto menom sú zárukou viac ako 150-ročnej tradície a skutočnej kvality. Firma sa v posledných rokoch stále viac zameriava na autonómne riadenie a digitalizáciu automobilov. K celkovému vývoju pneumatík prispela mnohými inováciami a prvenstvami, napríklad:

  • prvými pneumatikami, ktoré mali dezén,
  • prvými bezdušovými pneumatikami,
  • prvými ekologickými pneumatikami,
  • technológiou na monitorovanie stavu pneumatík v reálnom čase,
  • technológiami ABS a ESP, ktoré sú dnes štandardom v moderných automobiloch​.

Značka Bridgestone

Bridgestone Corporation je japonská nadnárodná spoločnosť, ktorej meno môžete vídať na cestách aj pretekárskych okruhoch. Založil ju v roku 1931 Shojiro Ishibashi, pričom od jeho mena je odvodený aj názov firmy. Ishibashi totiž v preklade do angličtiny znamená “bridge stone”, teda kamenný most. 

Tu je stručná história značky:

  • 1931 – Založenie firmy v meste Kurume v Japonsku.
  • 30. roky – Začiatok výroby automobilových pneumatík a vyrobenie prvej japonskej pneumatiky vôbec.
  • 50. roky – Uvedenie pneumatík s použitím tzv. rayónového kábla, ktorý prispel k pevnosti, stabilite a trvácnosti pneumatiky.
  • 60. roky – Expanzia do zahraničia a otvorenie prvej zahraničnej továrne v Singapure.

1988 – Akvizícia amerického výrobcu pneumatík Firestone Tire and Rubber Company, čím sa Bridgestone stáva jedným z najväčších výrobcov pneumatík na svete.

Červená formula ferrari obutá v pneumatikách Bridgestone

Sídlo firmy Bridgestone dnes nájdete v Tokiu. Vyrába pneumatiky pre osobné a nákladné automobily, motorky, bicykle, poľnohospodárske stroje aj lietadlá. Pod strechou koncernu Bridgestone nájdete tiež značky Firestone či Dayton. Celkovo má firma továrne v 24 krajinách sveta. Okrem pneumatík vyvíja tiež riešenia pre správu flotíl, monitorovanie pneumatík, tesniace systémy či tlmiče.

Firma tiež výrazne investuje do výskumu a vývoja, aby sa udržala na špičke v oblasti technológií a udržateľnosti​. Je súčasťou motorsportu a jej pneumatiky môžete vidieť na závodoch MotoGP a F1. Vďačí za to práve odolnosti pneumatík aj v extrémnych podmienkach.

K vývoju pneumatík prispela mnohými inováciami, ako napríklad.

  • Run-flat technológiou, ktorá umožňuje pokračovať v jazde aj v prípade defektu pneumatiky.
  • Ecopia technológiou, ktorá znižuje valivý odpor pneumatík, čím znižuje spotrebu paliva a poskytuje ekologický výkon.
  • Blizzak technológiou, ktorá zlepšuje priľnavosť pneumatík na ľade a snehu.

Značka Michelin

Značka preslávená známym panáčikom je na trhu vyše 130 rokov. Francúzska spoločnosť Michelin, celým názvom Compagnie Générale des Établissements Michelin SCA, bola založená v roku 1889 bratmi Édouardom a Andrém Michelinovcami v meste Clermont-Ferrand. Spočiatku sa venovala výrobe cyklistických pneumatík, no postupne expandovala do automobilového segmentu.

Tu je stručná história značky:

  • 1889 – Založenie spoločnosti v meste Clermont-Ferrand.
  • 1891 – Vynález odnímateľnej pneumatiky pre bicykle, ktorý zjednodušil opravu defektov.
  • 1895 – Zapísanie sa do histórie motoršportu na automobilových pretekoch Paríž-Bordeaux-Paríž.
  • 1898 – Predstavenie maskota Bibendum, známeho aj ako Michelin Man. Dnes je jedným z najslávnejších firemných maskotov.
  • 1946 – Vynález radiálnej pneumatiky, ktorá zlepšila výkonnosť, trvácnosť a bezpečnosť pneumatík.
  • 1968 – Expanzia do USA, kde Michelin otvoril svoj prvý závod v Greenville v Južnej Karolíne.
  • 1900 – Prvé publikovanie Michelin Guide, ktorý bol bezplatnou príručkou pre motoristov s mapami a zoznamom hotelov a reštaurácií. Dnes je najprestížnejším hodnotením podnikov.
  • Akvizícia americkej spoločnosti BFGoodrich, čo posilnilo ich pozíciu na americkom trhu a rozšírilo portfólio produktov.
Osobná pneumatika značky Michelin s diskami

V 21. storočí je Michelin jednou z najprémiovejších značiek a zrejme aj spontánne najznámejšou značkou v tomto segmente. Značka Michelin jednoznačne prispela k zlepšeniu automobilových technológií a zvýšenie bezpečnosti na cestách. V súčasnosti tiež presadzuje udržateľnosť a znižovanie uhlíkovej stopy. 

Michelin okrem iného priniesol na trh technológie, ako:

  • Pneumatiky typu run-flat, ktoré umožňujú jazdu aj s defektom.
  • Ekologické pneumatiky Michelin Energy Saver, ktoré znižujú spotrebu paliva a emisie CO2. 
  • Technológiu EverGrip, ktorá zaisťuje vysokú priľnavosť pneumatík počas celej ich životnosti.
  • Pneumatiky CrossClimate, čo sú prvé letné pneumatiky s homologizáciou pre použitie v zime.

Všetky tri spoločnosti prispeli k tomu, ako vyzerajú a performujú moderné pneumatiky dnes. Ak preto hľadáte kvalitu s dlhoročnou tradíciou, vyberte si z bohatej ponuky týchto a ďalších značiek v našom e-shope.

Predchádzajúci článokAký dezén musia mať letné, zimné a celoročné pneumatiky?
Ďalší článokViete, čo prezradí o pneumatike jej profil?