Guma patrí do skupiny plastov. Častice z opotrebovaných pneumatík, z ktorých väčšina má veľkosť viac ako 50 μm, sú veľmi škodlivé, aj keď sa nedostanú do dýchacieho systému človeka. Napriek tomu by sa malo opotrebovanie pneumatík emitované cestnou dopravou udržiavať na čo najnižšej úrovni, aby sa minimalizoval jeho vplyv na životné prostredie.
V teste pneumatík ADAC je hodnotenie opotrebovania pneumatík už mnoho rokov neoddeliteľnou súčasťou metodiky testovania. V rámci sofistikovaného testovacieho postupu sa pneumatiky podrobujú reálnym jazdným a laboratórnym testom na valčekovej brzdovej stolici a vypočítava sa počet najazdených kilometrov až po maximálnu hranicu opotrebenia. Výkon kilometrov môžu ovplyvniť dva parametre. Prvým je miera opotrebovania a druhým je výška dezénu: čím vyšší je dezén, tým dlhšie možno pneumatiku používať. Skutočná miera opotrebenia nie je pre vodiča priamo relevantná, pretože životnosť pneumatiky závisí aj od výšky dezénu. Vplyv pneumatiky na životné prostredie však nemožno založiť len na týchto výsledkoch, pretože na vplyv pneumatiky vplýva mnoho ďalších faktorov, napríklad životnosť pneumatiky.
ADAC preto po prvý raz uskutočnil komplexnú štúdiu s cieľom opísať a vyhodnotiť vplyv opotrebovania pneumatík rôznych rozmerov na životné prostredie.
Analýza takmer 100 modelov letných a zimných pneumatík ukázala jasné výsledky: takmer vo všetkých veľkostiach pneumatík existujú modely, ktoré majú nízke opotrebovanie pneumatík a zabezpečujú bezpečnú jazdu.
Opotrebovanie pneumatík: záťaž pre životné prostredie
Z analýzy opotrebovania pneumatík 15 výrobcov vyplýva, že spoločnosť Michelin je s priemerným opotrebovaním len 90 g/1000 km ďaleko pred konkurenciou.
Spoločnosť Vredestein pri svojej najnovšej generácii pneumatík, ktoré majú aj prevažne dobré jazdné vlastnosti, vykazuje aj úžasne nízke opotrebenie, a to len 100 g/1000 km.
Falken je hneď za lídrami na 4. mieste so 114 g/1000 km.
Na opačnom konci rebríčka sú traja prémioví výrobcovia – Pirelli, Bridgestone a Continental – ktorí majú pred sebou ešte dlhú cestu k nájdeniu správnej rovnováhy medzi opotrebovaním pneumatík a ich ekologickým výkonom.
Záver: Niektorí výrobcovia pneumatík už uznali, že pneumatiky s nízkym opotrebovaním získavajú na popularite, pretože sú dobré nielen pre životné prostredie, ale aj pre peňaženku vodiča, keďže pneumatiky vydržia dlhšie pri rovnakej hĺbke dezénu. Je tiež jasné, že kompromis medzi nízkym opotrebovaním a bezpečnostnými prvkami možno dosiahnuť pomocou najnovšej technológie pneumatík.
Vyhodnotenie údajov
Úbytok hmotnosti pneumatík pre rôzne veľkosti pneumatík je znázornený v nasledujúcom grafe.
V predchádzajúcich rokoch štúdie (2019-2021) sa hodnotili tri veľkosti letných pneumatík, tri veľkosti zimných pneumatík a jedna veľkosť štvorsezónnej pneumatiky (od roku 2016). Aktuálnejšie merania opotrebenia celoročných pneumatík nie sú k dispozícii, a preto nie je možné vyvodiť závery pre ich súčasnú generáciu. Z analýzy však vyplýva, že opotrebovanie celoročných pneumatík je na podobnej úrovni ako opotrebovanie letných a zimných pneumatík rovnakého rozmeru.
Vzťah medzi opotrebovaním pneumatík a výkonom:
– Existujú modely všetkých veľkostí, ktoré sa vyznačujú nízkym opotrebovaním a dobrou bezpečnosťou jazdy.
– Pneumatiky s nízkym opotrebovaním nemusia nevyhnutne viesť k zvýšenému riziku aquaplaningu, pretože vlastnosti aquaplaningu závisia výlučne od konštrukcie a hĺbky dezénu, nie od zmesi pneumatiky.
– Zimné pneumatiky s nízkym stupňom opotrebenia majú na zasneženom povrchu horšie vlastnosti.
– Najmä v prípade pretekárskych pneumatík a takzvaných ultra vysokovýkonných pneumatík (UHP) sa často kladie dôraz na vysokú stabilitu na suchej vozovke.
Test opotrebovania pneumatík
Opotrebovanie pneumatík letné pneumatiky 185/65 R15
185/65R15 (letné pneumatiky 2019) | Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑ | Hodnotenie: na suchej vozovke | Hodnotenie: na mokrej vozovke |
Michelin Cross Climate + | 58 | 2,6 | 2,4 |
Vredestein Sportrac 5 | 70 | 2,3 | 2,2 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | 71 | 1,8 | 3,0 |
Kumho Ecowing ES01 KH27 | 79 | 2,8 | 2,8 |
Firestone Roadhawk | 79 | 1,5 | 2,8 |
Giti Gitisynergy E1 | 82 | 2,8 | 3,2 |
Maxxis Mecotra 3 | 84 | 1,9 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 84 | 3,0 | 3,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance | 91 | 1,9 | 2,7 |
Hankook Kinergy Eco 2 K435 | 91 | 2,4 | 3,4 |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 93 | 2,3 | 3,4 |
Bridgestone Turanza T005 | 97 | 1,5 | 1,9 |
Toyo Proxes CF2 | 99 | 2,2 | 2,8 |
Semperit Comfort-Life 2 | 99 | 2,9 | 3,0 |
Continental Conti Premium Contact 5 | 123 | 2,2 | 2,4 |
Linglong Greenmax HP010 | 126 | 3,0 | 2,8 |
Priemerné opotrebovanie pneumatiky: | 89 g/1,000 km |
Pneumatiky malých vozidiel vykazujú najnižšie opotrebenie, pretože majú zvyčajne nižší výkon motora a nízku hmotnosť vozidla – oba tieto faktory sú dôležité pre čo najnižšie opotrebenie pneumatík, a teda aj pre čo najnižší vplyv na životné prostredie.
Pneumatika Michelin Cross Climate +, ktorú spoločnosť Michelin ponúka ako letnú pneumatiku vo veľkosti 185 pre testovací rok 2019, ale ktorú možno používať počas celého roka, má výnimočne nízku mieru opotrebenia (57 g/1000 km). Pneumatika Michelin Cross Climate + a najmä pneumatika Vredestein Sportrac 5 (70 g/1 000 km) dokazujú, že ekologická pneumatika môže byť bezpečná.
Na prvom mieste sa umiestnila pneumatika Falken Ziex ZE310, ktorá má extrémne nízku mieru opotrebenia 71 g. Za ňou na 4. mieste nasleduje pneumatika Kumho Ecowing ES01 KH27 s opotrebovaním 79 g.
Opotrebovanie pneumatík – letné pneumatiky 225/40 R18
225/40R18 (Letné pneumatiky 2020) | Opotrebovanie pneumatiky [g/1000 km] ↑ | Hodnotenie na suchej vozovke | Hodnotenie na mokrej vozovke |
Falken Azenis FK510 | 115 | 2,9 | 2,4 |
Bridgestone Potenza S001 | 117 | 1,7 | 3,0 |
Michelin Pilot Sport 4 | 118 | 1,9 | 2,0 |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 | 118 | 2,9 | 3,6 |
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5 | 121 | 1,7 | 2,3 |
Cooper Zeon CS-Sport | 122 | 2,0 | 3,3 |
Maxxis Victra Sport 5 | 123 | 2,0 | 2,2 |
Vredestein Ultrac Vorti | 124 | 2,5 | 2,7 |
Nexen N`Fera Sport | 124 | 2,2 | 2,6 |
Continental Premium Contact 6 | 125 | 2,4 | 1,7 |
Sava Intensa UHP 2 | 135 | 1,8 | 2,7 |
Hankook Ventus S1 Evo3 | 136 | 2,0 | 3,1 |
Nokian Powerproof | 139 | 2,4 | 2,4 |
Toyo Proxes Sport | 149 | 2,0 | 2,8 |
Kumho Ecsta PS71 | 156 | 2,4 | 2,3 |
Pirelli P Zero | 157 | 1,3 | 1,8 |
Priemerné opotrebenie pneumatiky: | 130 g/1,000 km |
Opotrebovanie pneumatík – letné pneumatiky 205/55 R16
205/55R16 (Letné pneumatiky 2021) | Opotrebovanie pneumatiky [g/1000 km] ↑ | Hodnotenie na suchej vozovke | Hodnotenie na mokrej vozovke |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 | 82 | 2,6 | 2,3 |
Fulda Ecocontrol HP2 | 98 | 2,5 | 2,8 |
Petlas Imperium PT515 | 98 | 3,3 | 3,3 |
Kumho Ecsta HS51 | 99 | 2,6 | 2,2 |
Apollo Alnac 4G | 100 | 2,6 | 2,7 |
BF Goodrich Advantage | 102 | 2,2 | 2,9 |
Bridgestone Turanza T005 | 118 | 2,0 | 2,1 |
King Meiler Sport 1 | 119 | 3,2 | 3,6 |
Semperit Speed-Life 3 | 122 | 2,0 | 1,9 |
Continental Premium Contact 6 | 126 | 2,0 | 1,8 |
Maxxis Premitra 5 | 132 | 1,4 | 2,2 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 132 | 1,5 | 2,7 |
Uniroyal Rainsport 5 | 141 | 2,9 | 2,1 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 144 | 2,0 | 2,0 |
Nokian Wetproof | 151 | 2,1 | 2,3 |
Priemerné opotrebovanie pneumatiky: | 118 g/1,000 km |
Rozmer pneumatiky 205/55 R16 je jedným z najpredávanejších rozmerov pneumatík na nemeckom trhu. Z tohto dôvodu je obzvlášť dôležitá ekologická kompatibilita, pretože mnohé z týchto pneumatík sa používajú v každodennej cestnej premávke, čím výrazne prispievajú k zaťaženiu životného prostredia.
Je upokojujúce, že v tejto kompaktnej veľkosti existujú pneumatiky, ktoré vykazujú opotrebenie menej ako 100 g/1000 km, najmä Kumho Ecsta HS51, ktorá vykazuje dobrú až uspokojivú úroveň bezpečnosti.
Opotrebovanie pneumatík Zimné pneumatiky 185/65 R15
185/65R15 (Zimné pneumatiky 2019) | Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑ | Hodnotenie na suchej vozovke | Hodnotenie na mokrej vozovke | Hodnotenie na zasneženej vozovke |
Kleber Krisalp HP3 | 85 | 2,1 | 2,3 | 2,5 |
Michelin Alpin A4 | 86 | 2,2 | 2,1 | 2,8 |
Vredestein Snowtrac 5 | 99 | 3,0 | 2,8 | 2,7 |
Davanti Wintoura | 102 | 3,4 | 5,5 | 3,8 |
Goodyear Ultragrip 9 | 104 | 2,5 | 1,9 | 3,1 |
Toyo Snowprox S943 | 105 | 3,0 | 2,6 | 5,1 |
Sava Eskimo S3+ | 105 | 3,6 | 2,8 | 1,9 |
Dunlop Winter Response 2 | 105 | 2,3 | 1,9 | 1,9 |
Falken Eurowinter HS01 | 107 | 2,7 | 2,5 | 2,9 |
Continental Winter Contact TS860 | 108 | 2,5 | 1,8 | 2,2 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 109 | 2,5 | 2,1 | 2,5 |
Nokian WR D4 | 120 | 3,1 | 2,9 | 2,0 |
Gislaved Euro Frost 6 | 127 | 2,8 | 3,2 | 2,7 |
Kumho Wintercraft WP51 | 129 | 2,7 | 2,8 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter | 129 | 2,4 | 2,0 | 2,4 |
Viking Win Tech | 130 | 2,5 | 3,2 | 2,5 |
Priemerné opotrebovanie pneumatiky: | 109 g/1,000 km |
V rozmeroch 185/65 R15 je výsledok spoločnosti Michelin pozoruhodný, najmä pokiaľ ide o výkon na snehu, pretože kompromis medzi nízkym opotrebovaním pneumatík a dobrou bezpečnosťou jazdy je v zasneženom teréne mimoriadne náročný.
Opotrebovanie pneumatík zimné pneumatiky 205/55 R16
205/55R16 (Zimné pneumatiky 2020) | Opotrebovanie pneumatiky [g/1,000 km] ↑ | Hodnotenie na suchej vozovke | Hodnotenie na mokrej vozovke | Hodnotenie na zasneženej vozovke |
Tristar Snowpower HP | 86 | 2,2 | 5,5 | 4,3 |
Michelin Alpin 6 | 87 | 2,5 | 2,0 | 2,1 |
King Meiler Winter Tact WT81 | 101 | 3,7 | 5,4 | 2,9 |
Falken Eurowinter HS01 | 113 | 2,9 | 2,3 | 2,7 |
Dunlop Winter Sport 5 | 118 | 2,5 | 2,3 | 2,0 |
Sava Eskimo HP2 | 120 | 3,1 | 3,1 | 2,5 |
Hankook Winter i*cept RS2 | 121 | 2,5 | 2,0 | 2,1 |
Goodyear Ultra Grip 9+ | 122 | 3,0 | 2,0 | 1,8 |
Toyo Observe S944 | 125 | 3,2 | 2,5 | 2,3 |
Giti Gitiwinter W1 | 126 | 3,4 | 3,3 | 2,0 |
Continental Winter Contact TS860 | 127 | 3,0 | 1,8 | 2,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 135 | 2,0 | 2,3 | 2,5 |
Semperit Speed-Grip 3 | 136 | 3,7 | 2,1 | 1,9 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 145 | 2,1 | 1,3 | 2,1 |
Pirelli Cinturato Winter | 149 | 3,3 | 2,2 | 1,8 |
Priemerné opotrebovanie pneumatiky: | 121 g/1,000 km |
Environmentálne povedomie nie je nikdy dôležitejšie ako bezpečnosť jazdy. Pneumatika Michelin Alpin 6 je efektívnejším kompromisom.
Opotrebovanie pneumatík Zimné pneumatiky 195/65 R15
195/65R15 (zimné pneumatiky 2021) | Opotrebovanie pneumatiky g/1,000 km] | Hodnotenie na suchej vozovke | Hodnotenie na mokrej vozovke | Hodnotenie na zasneženej vozovke |
BF Goodrich G-Force Winter 2 | 100 | 2,2 | 2,6 | 1,9 |
Michelin Alpin 6 | 105 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
Vredestein Wintrac | 109 | 2,5 | 2,3 | 2,2 |
General Tire Altimax Winter 3 | 124 | 3,4 | 3,5 | 1,9 |
Nokian WR Snowproof | 127 | 2,5 | 3,3 | 2,3 |
Dunlop Winter Response-2 | 132 | 2,0 | 2,1 | 2,0 |
Goodyear Ultra Grip 9+ | 134 | 2,3 | 1,8 | 2,0 |
Kumho Wintercraft WP51 | 137 | 3,6 | 3,0 | 2,5 |
Barum Polaris 5 | 143 | 3,0 | 3,2 | 2,0 |
Continental Winter Contact TS860 | 145 | 2,7 | 1,6 | 1,9 |
GT Radial Winter Pro 2 | 149 | 3,5 | 3,5 | 2,4 |
Laufenn i Fit+ LW31 | 159 | 2,6 | 2,2 | 1,9 |
Yokohama Bluearth*Winter V906 | 163 | 2,1 | 3,1 | 2,2 |
Falken Eurowinter HS01 | 164 | 2,3 | 2,7 | 2,4 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 167 | 2,2 | 2,3 | 2,6 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 171 | 2,5 | 1,7 | 2,8 |
Priemerné opotrebovanie pneumatiky: | 139 g/1,000 km |
Výsledky zimnej pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 sú prekvapujúce, s nadpriemerným opotrebovaním.
BF Goodrich G-Force Winter 2 je na čele rebríčka so 100 g/1000 km, za ňou nasledujú Michelin Alpin 6 (105 g/1000 km) a Vredestein Wintrac (109 g/1000 km). Všetky tri pneumatiky vykazujú dobrý alebo uspokojivý výkon na snehu a mokrej vozovke.
Opotrebovanie pneumatík podľa výrobcu
Z hodnotenia vyplýva, že nie všetci výrobcovia pneumatík začlenili do procesu vývoja pneumatík maximálnu bezpečnosť jazdy a nízky vplyv na životné prostredie. Reklamné posolstvá často zdôrazňujú len výkon pneumatík, ale nie ich environmentálne vlastnosti.
Je nevyhnutné ešte viac zvýšiť povedomie verejnosti a zdôrazniť nielen výkonnosť pneumatík, ale aj ich vplyv na životné prostredie.
Opotrebovanie pneumatík ako plast v životnom prostredí
Plastový odpad v životnom prostredí a vo svetových oceánoch predstavuje pre našu civilizáciu čoraz väčší problém. Častice plastov sa nachádzajú v pôde, pitnej vode a dokonca aj vo vzduchu, ktorý dýchame. To predstavuje čoraz väčšie riziko pre ľudské zdravie.
K opotrebovaniu dochádza v dôsledku interakcie medzi pneumatikou, povrchom vozovky a nečistotami na povrchu vozovky (napr. zvyšky lístia, odfúknutá zemina). Častice opotrebenia preto nie sú čistým opotrebením pneumatiky.
Len malá časť opotrebenia pneumatík zostáva v atmosfére dlhší čas a prenáša sa do dýchacieho systému prostredníctvom vdychovaného vzduchu. V porovnaní s respirabilnou frakciou častíc (PM10 a PM2,5, ktoré majú priemer pod 10 μm, resp. 2,5 μm) sú častice z opotrebovania pneumatík príliš hrubé a neprenikajú hlboko do dýchacích ciest človeka.
Väčšina opotrebovania pneumatík a vozovky zostáva na ceste alebo v jej blízkosti. Veľká časť z nich sa zbiera z ciest a je roznášaná zrážkami. Preteká cez kanalizačné systémy a čistí sa v čistiarňach odpadových vôd alebo priamo do oddelenej kanalizácie. Mimo miest sa povrchová voda z ciest zvyčajne vypúšťa otvorene, takže sa vylúhuje do pôdy.
Vo všeobecnosti platí, že emisie z cestnej dopravy by mali byť čo najnižšie, aby sa chránilo životné prostredie.
Tipy pre spotrebiteľov
- Najmä pre častých vodičov sa oplatí kupovať pneumatiky s nízkym opotrebovaním – nielen pre vašu peňaženku, ale aj pre životné prostredie.
- Letné/zimné pneumatiky by sa mali meniť podľa ročného obdobia, aby sa nedostali mimo správny teplotný rozsah a zbytočne sa tak nezvyšovalo ich opotrebenie.
- Tlak gumy by sa mal pravidelne kontrolovať. Nedostatočné nahustenie môže zvýšiť opotrebenie rovnako ako nadmerné nahustenie.
- Nastavenie nápravy by malo byť pravidelne kontrolované v špecializovanom servise, najneskôr vtedy, keď sa na pneumatike objaví nerovnomerné opotrebovanie.
- Rovnomerný a opatrný štýl jazdy zaručuje nielen nízku spotrebu paliva, ale aj menšie opotrebovanie pneumatík.
Vyberte si z našej širokej ponuky zimných, letných a celoročných pneumatík!